تاملاتی پیرامون کار و کسب اسلامی

۲۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

مصداق «ابن سبیلِ» کرونایی؟

یسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ‏ السَّبیلِ‏ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ (بقره:٢١٥)
📖 ترجمه: از تو می‌پرسند که چه انفاق کنند؟ بگو: [نوع صدقه چندان مهم نیست، بلکه] هر خیر و نیکى‏ و مالى را که انفاق می‎کنید براى والدین و نزدیکان و یتیمان و فقیران و «ابن سبیل»(در راه ماندگان) باشد. و هر کار خیرى انجام دهید بی‌تردید خداوند به آن داناست.

🧩 کمک به «ابن سبیل» هشت بار در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. «ابن سبیل» یعنی «وامانده در راه». یعنی کسانى که احتمالا در شهر خود افراد پولدار و آبرومندی هستند، ولی مثلا به سفر تجاری رفته‌اند، و به خاطر غارت راهزنان یا گم کردن پول‌شان مشکل و احتیاج مالی پیدا کرده‌اند. خداوند خواسته است به این نیازمندان (که نیاز دائم به کمک ندارند، بلکه موقتا نیازمند شده اند) کمک شود، و پولی به آنها داده شود تا بتوانند به شهر و وطن شان باز گردند.

⛳️ امروزه شاید کمتر «ابن سبیل» و در راه مانده پیدا شود، چرا که اگر کسی در سفرش مشکل مالی پیدا کرد، می تواند با خانواده اش تماس بگیرد و از آنها بخواهد به کارت بانکی اش پول واریز کنند. ولی در دوره #کرونا افراد فراوانی مشابهِ «ابن سبیل» شده‌اند: افرادی که شغلی داشته‌اند و کار می کرده‌اند و زندگی‌شان را #آبرومندانه می گذارنده‌اند، ولی این روزها به خاطر بحران اجتماعی-اقتصادی ناشی از کرونا، که خودشان نقش و تقصیری در رخداد آن نداشته اند، منبع درامد خود را از دست داده‌اند یا درامدشان بسیار کاهش یافته است، و باعث شده در زندگی شان با مشکل مواجه شوند. اگر به این افراد کمک شود تا مشکل موقت شان حل شود، باز می توانند در ادامه زندگی روی پای خودشان بایستند و زندگی آبرومندانه بلکه مناسبی پیشین را ادامه دهند.

🌟 چنانکه در آیه شریفه ابتدای متن بیان شد، یکی از مسائل مهم در انفاقات و هزینه در راه خدا، شناسایی محل هزینه‌کرد است؛ و یکی از مصارف مهم صدقه و انفاق در راه خدا، انفاق مال در راه «ابن سبیل» است. به امید اینکه آبروی همه آبرومندان حفظ شود.

🕋 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ‏ السَّبیلِ‏ (نساء:٣٦)
📖 ترجمه: خدا را بپرستید و چیزى را همتای او قرار ندهید، و به پدر و مادر و نیز به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه نزدیک و همسایه دور و دوستان همنشین و «در راه ماندگان» نیکى کنید.

🖋 حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#ابن_سبیل
#پیوندهای_اجتماعی
#مصداق_انفاق #صدقه
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

درمانِ بیماری اقتصاد درمان

این روزها که حضور در ساختارهای پزشکی نظیر بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، داروخانه‌ها و امثالهم برای بخشی زیادی از جامعه اجباری شده دوباره سؤالی قدیمی‌ ذهن اهالی اندیشه و سیاستگذاری را درگیر کرده است:
❇️ #اقتصاد_درمان ، خصوصی یا دولتی؟
هر دو وجه موافقان و مخالفان جدی‌ دارد.
تسامحاً می‌توان گفت در آمریکا مدل خصوصی رایج است و در جایی مثل انگلیس مدل دولتی.

🔻 در اهمیت این موضوع همین بس که در آمریکا بحث #اقتصاد_درمان همواره به دلیل چالش‌های آن سکه رایج گفت‌و‌گوهای انتخاباتی و ای‌بسا تبدیل به مهمترین حربه جهت رأی آوری می‌شود.

✅ طرفداران ساختار دولتی درمان و حضور یک بیمه مرکزی دولتی با دلایل متعددی از جمله موارد زیر با مخالفان محاجه می‌کنند:
- سوء استفاده ساختارهای خصوصی و بالا بردن کاذب هزینه‌های درمانی جهت پر کردن جیب‌هایشان.
- قدرتِ کمترِ چانه‌زنیِ مردم در صورت نبود یک نهاد قدرتمند بیمه‌گر عمومی و پخش شدن قدرت در میان بیمه‌های متعدد در شکل غیردولتی.
- امکان بهینه‌سازی قیمت‌های پزشکی توسط دولت برای بیماران با اعمال فشار و چانه‌زنی از بالا با نهادهای درمانی همچون بیمارستان‌ها.
- زرسالاری نهادهای درمانی در شکل خصوصی آن و بی‌اهمیت بودن مسئله درمان در مقابل وسوسه قدرتمند پول و ثروت!
- و ...

✅ برخی دلایل طرفداران #اقتصاد_خصوصی درمان :
- افزایش کیفیت به دلیل افزایش #رقابت و تلاش جهت بهبود خدمات و کاهش قیمت‌ها.
- کاهش مالیات دریافتی دولت از مردم به دلیل کاهش فشار هزینه‌های درمانی بودجه دولت.
- افزایش رقابت جهت نوآوری، بهبود کیفیت و تولید محصولات و خدمات متنوع جدید.
- فشل بودن، ناکارآمدی، کندی، کرختی و عناوین مشابه عرفِ ساختارهای دولتی.
- تجربه کیفیت بالای خدمات درمانی آمریکا
- و ...

🔹 و اما نظر مختار نگارنده این متن نه اقتصاد درمانی دولتی است و نه اقتصاد درمانی خصوصی.
بلکه راه سومی که این روزها فضایل خود را بیش از گذشته نشان می‌دهد.
✨ #اقتصاد_مردمی

🔸 قطعاً در کالبد و ابزارها اقتصاد مردمی به اقتصاد خصوصی نزدیک‌تر است اما اقتصاد مردمی آفات اقتصاد سرمایه محور خصوصی را ندارد.
منظور از #مردم در عبارت اقتصاد مردمی همین مردمی است که امروز در جنگ کرونا در انواع جبهه‌های پزشکی-درمانی در حال جان‌فشانی‌اند.
- مردمی که برای مردم پَر می‌زنند.
- مردمی که از مردم هستند و برای مردم.
- مردمی که در قالب گروه‌های جهادی درمانی سال‌های سال است به سمت مناطق محروم گسیل می‌شوند.
- این مردم همان‌هایی هستند که امروز در گوشه و کنار هر شهر و روستایی بر سر دربشان تابلوهایی با این مضامین نوشته شده:
- - کلینیک خیریه امام .... (ع)...
- - درمانگاه خیریه‌ی فلان... 
- - موقوفه درمانی آقای فلان ...
- - درمانگاه طب ایرانی ... 
- - درمانگاه طب سنتیِ ... 

⚡️ البته که این اقتصاد مردمی به مثابه یک سیستم لوازم و چرخ‌دنده‌های متعددی میطلبد :
- پیشگامانی از جنس #سردار_سلیمانی
- شیوه #تربیت_انسانی نوین
- اولویت دهی به نقش پیشگیری در مقابل درمان
- توجه به ورزش همگانی
- و ...

 🏢 حتماً نقش #حکومت و #حاکمیت هم در این ساختار مشخص است:
- #سیاستگذاری
- #نظارت
- #رگولاتوری
- ضریب دادن به حضور مردم و #فراهم_سازی_بسترها
- ترویج و #فرهنگ_سازی با استفاده از ابزارهای عمومی همچون رسانه
- استفاده از ظرفیت تربیتی در دانشگاه‌ها و زیرساخت‌های آموزشی
 و ...

🔱 این روزهای جنگ با کرونا توحش فرهنگ غربی و انسان‌محوریِ فرهنگ ایرانی-اسلامی همزمان جلوه کرده است.
وقتی با مدل‌های عُرفی اقتصاد از اقتصاد خصوصی صحبت می‌کنیم حتماً باید صفت پول محور (یا حتی متوحش) را برای سیستم‌های مبتنی بر فرهنگ غربی توأمان ببینیم.
🔶 اما وقتی از اقتصاد مردمی در ظرف ایران و ایرانی صحبت می‌کنیم از نسل دکتر قریب، دکتر کاظمی آشتیانی و امثالهم دم می‌زنیم.

#انتخاب_با_خودمان_است

🖋 #علی_اکبر | مدیرعامل "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"

#اقتصاد_لیبرال #اقتصاد_مردمی #اقتصاد_خصوصی #اقتصاد_دولتی
#مکتب_امام #مکتب_مردم_محور
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

تبدیل تهدید کرونا به فرصت؟ (با توجه به سنت‌های الهی)

📈 بعضی تحلیلگران معتقدند #کرونا شکل جهان را تغییر خواهد داد. برخی گفته‌اند کرونا آمده است که بماند. شاید تا مهرماه یا حتی بعد از آن از شرّش خلاص نشویم. حتی شاید کرونا هر سال در زمستان بیاید و عده‌ای را با خود ببرد. اگر چنین شود، ما باید خود را باید برای جهانِ #پساکرونا آماده کنیم. دانشمندان در حال تلاش هستند، ولی کسی چه می داند، شاید موفق نشوند درمان مناسبی برای کرونا بیابند، یا واکسنی کارا برایش بیابند. برخی پیشبینی کرده‌اند با کاهش فاصله زمانی همه‌گیری‌ها، بشر برای بقا نیازمند #سبک_زندگی کرونایی باشد: خیلی از مناسبات جهان تغییر کند، و خیلی از آسایش های گذشته برای همیشه از بین برود.

💥 در این فضای بیم و امید، مایلم روایاتی از ائمه را برایتان بازگو کنم. پیامبر اعظم ص فرمود: همواره امتم در #نیک_حالی هستند مادامی که به یکدیگر #محبت ورزند و امانتداری نمایند و ثروتمندان به حال فقرا رسیدگی نمایند؛ و اگر چنین نکنند به تنگی معیشت و قحطی دچار می‌شوند. (عیون اخبار الرضا ع، امالی طوسی)
📎 باز پیامبر رحمت فرمود: ضعیفانِ جامعه را گرامی بدارید، که خداوند به خاطر #ضعیفان، به جامعه رزق می‌دهد و یاری‌شان می‌کند. (ارشاد القلوب)
📎 امام صادق ع فرمود: گاه خداوند به گروه و ملتی مواهب و نعمت هایی می‌دهد، ولی آنها #شکرگزاری [زبانی و عملی] نمی کنند و آن نعمت وبال گردنشان می‌شود؛ و گاه خداوند ملتی را به سختی مبتلا می‌سازد، ولی آنها صبر و استقامت می‌نمایند و آن سختی برایشان به نعمت تبدیل می‌شود. (إِنَّ اللَّهَ ... ابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ، فَصَبَرُوا، فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً - تهذیب، امالی صدوق)

مطابق این روایات ائمه اطهار ع که بیانگر #سنت‌های_الهی است، اگر ملت ایران در این سختی کرونایی #استقامت پیشه کنند و به هم #محبت ورزند و به ضعیفان جامعه #رحمت آورند، خداوند هم رحمتش را فرو خواهد ریخت و در این سختی یاری‌مان خواهد کرد و نیک حالی باز خواهد گشت، بلکه این مشکل برایمان عملا تبدیل به نعمت خواهد شد و باعث نتایج مثبتی می‌شود، و نهایتا تهدید به فرصت تبدیل خواهد گشت.

✳️ البته این راه حل ویژه ایران هم نیست، بلکه مطابق روایات اگر گروه و ملت غیرمسلمان و #گنهکار هم #پیوندهای_اجتماعی را محکم کنند و صله رحم نمایند و به هم نیکی ورزند و افراد توانمند سعی کنند مشکلات افراد ضعیف را برطرف کنند، شهر و کشورشان #آباد و عمرشان طولانی می‌شود و رزق‌شان افزوده می‌گردد؛ و در مقابل قطع رحم و سوگند دروغ، شهرها را ویران می‌کند و خانه ها را خالی از سکنه می‌نماید و رحمت الهی از آنها رخت بر می‌بندد. (کافی، من لا یحضره الفقیه، زهد، ثواب الاعمال، خصال، معانی الاخبار)

🖋 حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#صله_رحم
#پیوندهای_اجتماعی
#سنت_های_اجتماعی_خداوند
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

هرچه یابی، آنی!

ریشه یاب: فردی است که در مواجهه با بحران‌هایی که اتفاق می‌افتند، به دنبال پیدا کردن علت اصلی آن است و همین که علت آنرا پیدا کرد، آرام می شود. دغدغه اصلی او در شرایط کنونی این است که علت اصلی ورود کرونا به کشور چه چیزی است.

مسئله یاب: فردی است که در شرایط بحرانی کشور به دنبال پیدا کردن مسائل و مشکلاتی است که در کشور به وجود آمده است. هر چه قدر به مسائل و ابعاد بیشتری از بحران برسد، رضایت بیشتری پیدا می کند. شاید بتوان بخشی از رسانه ها را در این دسته قرار داد.

نسخه یاب: فردی است که برای همه مسائلی که در کشور اتفاق می افتد نسخه عمومی دارد و معمولا با گفتن جملاتی کلی، بیان میکند که اگر به این دستورات عمل بشود، این مشکلات حل خواهد شد.

راهکار یاب: فردی است که از افراد بالا وامدار است ولی در پی ارائه راهکارهای کلی نیست، بلکه با توجه به ریشه‌ها و مشخص کردن دقیق مسئله، به دنبال ارائه راهکارهای جزئی و دقیق در رابطه با بحران به وجود آمده است و هر وقت به این راهکار رسید، احساس رضایت می کند.

تحقق یاب: او کسی است که در صحنه عمل در پی محقق کردن راهکارهای ارائه شده است و با رفت و برگشت در صحنه عمل و نظر،  به دنبال ایجاد راهکار عملی در صحنه واقع است؛ هنگامی احساس رضایت می کند که بتواند مسئله ای را در صحنه واقع و کف جامعه حل کند.

به نظر می‌رسد موارد بالا سنخ‌های روانی افراد در مواجه با یک مسئله و مشکل است، اگر چه ممکن است این موارد، ساحت‌های ذهنی یک فرد باشد و یک فرد در عین اینکه  راهکاریاب است ، ریشه یاب باشد ولی میزان رضایتِ ماندن در یک مرحله ، یک فرد را متمایز می کند.

هم اکنون در شرایطی که برای کشورمان بوجود آمده است به دنبال افرادی هستیم که به دنبال تحقق ارزش هایی باشند که آن را قبول دارند. اگر به این نتیجه رسیدیم که درشرایط کرونا، باید به کسب و کارهایی که مشکل پیدا کرده اند، کمک کنیم، پس ریشه یابی و مسئله یابی و نسخه یابی و راهکاریابی را لحظه ای کنار بگذاریم و در کف جامعه با کمک به کاسب ها، دنبال راهکار باشیم. امید است تغییری در اندیشه خود بدهیم و تنها زمانی رضایت از زندگی داشته باشیم که ارزش ها را در جامعه محقق کرده باشیم.

🖋 #سید_حجت_شریعتمداری | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

ماه شعبان، فرصت بهشتی شدن با کمک به دیگران

🌲 پیامبر اکرم ص فرمودند: «این ماه را #شعبان نامیده‌اند، چرا که ارزاق مؤمنین در این ماه پخش می‌شود (: شعبه‌شعبه می شود، شاخه‌شاخه می‌شود) و نیز شاخه‌های خیرات در این ماه منتشر می‌شود. شاخه‌های خیرات عبارتند از نماز و روزه و زکات، امر به معروف و نهی از منکر، #نیکی کردن به والدین و فامیل و همسایگان، آشتی دادن بین خویشان، و کمک کردن به #فقرا . 
وقتی اولین روز شعبان رسید، خداوند فرمان می‌دهد درهای بهشت باز شود و درخت #طوبی شاخه‌هایش را به این دنیا می‌رساند. هر کس به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت طوبی بیاویزد او را به بهشت می رساند: هر کس نماز بخواند یا روزه بگیرد یا صدقه دهد به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت طوبی آویخته است، هر کس به #بدهکار تخفیف دهد یا طلبش را ببخشد به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس یتیمی را به عهده بگیرد به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس خدا و نعمت‌هایش یاد کند و آنرا شکر بگوید به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس به والدینش نیکی کند به شاخه ای از آن آویخته ...
همچنین خداوند فرمان می‌دهد که درب جهنم باز شود و درخت #زقوم شاخه‌هایش را به دنیا می‌رساند. هر کس #فقیر ضعیفی -که می‌داند مشکل دارد- نزد او آید و او می‌تواند مشکلش را حل کند بدون اینکه برای خودش مشکل خاصی پیش آید، و کس دیگری هم مشکل را حل نمی‌کند، ولی دستش را نگیرد، به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت زقوم آویخته است؛ و هر کس بر بدهکاری که می‌داند امکان ادای #قرض ندارد سخت بگیرد به شاخه ای از آن آویخته، و هر کس والدینش را آزار دهد یا قبلا آزارشان داده ولی راضی‌شان نکند به شاخه‌ای از آن آویخته ...
و سوگند به خدایی که مرا به حق مبعوث کرده، درخت طوبی آویختگان به شاخه‌هایش را به #بهشت بالا می برد و درخت زقوم آویختگان به شاخه‌هایش را به جهنم پایین می‌برد.» 
(📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ابتدایش در ثواب الاعمال و امالی صدوق)

🌟 در این ماه سفارش بیشتری به صدقه دادن شده است. امام صادق ع فرمود: هر کس در ماه شعبان #صدقه ای بدهد، خداوند آنرا پرورش می‌دهد [و بزرگ می کند] تا روز قیامت آنرا مانند کوه اُحُد خواهد دید. (امالی صدوق، اقبال الاعمال)

🌧 در بخشی از صلوات و دعای معروفی که ظهرِ هر روز ماه شعبان خوانده می‌شود آمده است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لَا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ أَحْیِنِی تَحْتَ ظِلِّک‏ : خداوندا بر حضرت محمد و خاندان او درود بفرست، و قلب مرا با اطاعت خودت آباد کن و مرا با معصیتت خوار مکن و روزی‌ام کن که همدردی و یاری کنم کسانی که روزی‌شان را تنگ گرفته‌ای، به #شکرانه اینکه رزق مرا گسترده نموده‌ای و عدلت را بر من گسترده‌ای و مرا زیر سایه خود زنده داشته‌ای.»

🌈 بیاییم به شکرانه اینکه در این ماه خداوند روزی‌مان را به واسطه بحران #کرونا کاهش نداده است و زیر سایه خدا زندگی آرامی داریم، به کسانی که روزی‌شان تنگ شده است کمک کنیم، تا به شاخه‌های درخت طوبی چنگ بزنیم و به بهشت بالا رویم.

🖋 حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#پیوندهای_اجتماعی
#شکرانه_آسایش

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

کیف پول کجاست؟

پادشاهی تصمیم گرفت تا زیردستان خود را آزمایش کند تا بداند چه کسی رفتار خوبی در زندگی داشته است و چه کسی برای پیشرفت کشور زمان زیادی صرف می‌کند. او یک تخته‌سنگ بزرگ را در وسط جاده گذاشت و در یک مکان نزدیک به آن پنهان شد تا ببیند چه کسی تلاش می‌کند تا آن را حرکت دهد. او تعدادی از بازرگانان ثروتمند و درباریان را که از راه جاده عبور می‌کردند، دید. اما آنها برای برداشتن تخته‌سنگ هیچ تلاشی نکردند و به سادگی از کنار آن گذشتند، درحالیکه تعدادی از آنها پادشاه را به خاطر جاده‌ سرزنش می‌کردند.
کمی بعد یک روستایی با بار سبزیجات سر رسید و تخته‌سنگ را مشاهده کرد. او بار خود را کنار گذاشت و تلاش کرد تخته‌سنگ را از از سر راه بردارد. پس از تلاش فراوان، سرانجام موفق شد تخته‌سنگ را کنار ببرد. او کیف پولی در زیر محل تخته‌سنگ دید که یادداشتی از طرف پادشاه بدین صورت روی آن نوشته شده بود: 
این پاداش برای کسی است که موانع را از سر راه بردارد.

راهکار کسب و کاری:
اگر چه هم اکنون کسب و کار ها به علل مختلف از جمله ویروس کرونا، دچار رکود شده اند اما باید بدانند که هر مانعی که در جلوی کسب و کارشان قرار می گیرد، چه بسا سنگی باشد که در زیر آن  کیف پول پادشاه قرار دارد. در ادامه چندین روش برای برداشتن موانع کسب و کاری در این شرایط کشور توصیه می کنم:

۱.برنامه ریزی: برنامه ریزی شما باید شامل این موارد باشد:
الف) گام های مراقبت شما از کارمندان کسب و کارتان چیست؟
ب) اگر در کسب و کارتان بیماری شیوع پیدا کرد، چه می کنید؟

۲.کسب و کار خود را به خانه بکشید: در صورت امکان سعی کنید، کسب و کار خودتان را به جای محیط بیرون به داخل خانه ها بکشید، برای این کار نیاز به یک سری قوانین دورکاری نیازمندید که با تدبیر درست می توانید به آن برسید.

۳.به دنبال کیف پول پادشاه باشید: یقین داشته باشید که موانع جدیدی که در کسب و کارتان پدید آمده است، اگر بتوانید آن را مدیریت کنید برای شما ظرفیت های جدید در کسب و کار ایجاد می کند به طوری که هیچ وقت تا قبل شیوع کرونا نمیدانستید که کسب و کار شما، همچین ظرفیتی نیز دارد.
فقط سعی کنید تخته سنگ را کنار بگذارید ...

🖋 #سید_حجت_شریعتمداری | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

ورود خیریه‌ها به عرصه‌ی کار و کسب 1

 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی گسترش #خیریه‌های_مردمی است که بر پایه خدمات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و...شکل‌گرفته‌اند. فارغ از اینکه موضوع محوری خیریه‌ها فقرزدایی باشد یا مدرسه سازی یا هر عنوان دیگر، دو عنصر اساسی سبب می‌شود این نهاد اجتماعی به یکی از قدرتمندترین و مؤثرترین نهادها تبدیل شود.
عنصر اول #مردمی_بودن این نهادهاست. در اکثر خیریه‌ها ابتدا گروهی از مردم هستند که پیرامون یک دغدغه‌ی مشخص دور هم جمع می‌شوند و هر خیریه از دو طرف (خیرین و مددجوها) نیز با مردم در ارتباط هستند. مردم یک منبع بی پایانی از کار و سرمایه و توان هستند و هرچه یک خیریه بیشتر مردمی باشد، به همان نسبت با توان بالاتری به سمت اهداف خود حرکت می‌کند.
عنصر دوم محوریت #معنویت در خیریه‌هاست. از عنوان خیریه هم پیداست که محور، کار خیر است و انجام عمل خیر در فرهنگ ما عبادت است و به جلب رضایت و ثواب الهی گره خورده است. محور بودن خدا در خیریه‌ها نیز مهمترین عامل در ایجاد انگیره های هم‌رنگ و پایدار در پیشبرد اهداف خیریه‌هاست.
وقتی این دو عنصر با هم همراه می‌شوند، "یعنی مردمی که با نیت الهی هدفی را نشانه می‌گیرند"، قدرتی تمام نشدنی پدید می‌آید که به یقین به آن هدف خواهند رسید.
به عنوان نمونه طبق آمار، بیش یک سوم مدارس کشور را خیرین مدرسه ساز ساخته‌اند.
حال می‌خواهم به اصل بحث مورد نظر این‌ پیام اشاره کنم و آن اینکه امروز به یقین مهم‌ترین چالش اجتماعی ما مسئله‌ی اقتصاد و اشتغال و در یک کلام مشکل #کار_و_کسبی است. ابعاد این مشکل آن قدر بزرگ است که بر فرض اگر دولت با تمام توان خود و البته بدون پشتوانه‌ی مردم به میدان بیاید، قطعاً توان جنگیدن با این معضل بزرگ را ندارد. یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در شرایط فعلی این است که خیریه‌ها با همان توصیفی که از قدرت بی انتهای آنها شد، به میدان مبارزه با بی کاری و مشکلات کار و کسبی بیایند.

به امید خدا در این باره بیشتر خواهم نوشت...

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#خیریه
#مردم
#معنویت
 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

نقش استارتاپ‌‌ها در جنگ کرونا

استارتاپ‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌تواند در این جنگ به عنوان بازوهای ستادهای عملیاتی به کار آیند.
١- مردمی بودن (در مقابل حکومتی بودن و بعضاً ناچابکی)
٢- ناظر و معطوف بودن به یک مسئله خاص و تخصصی (در مقابل تشکیلات‌هایی با صدها دغدغه و در نتیجه عدم توان تصمیم دقیق و متمرکز)
٣- جوانی و ایده محوری (در مقابل ساختارهایی همچون دولت و بدنه غیر جوان)
٤- مبتنی بودن استارتاپ بر حل یک مشکل خاص (در نتیجه‌ی این خصلت احتمالاً برای حل مشکلات کرونایی به زودی استارتاپ‌هایی تشکیل می‌شود یا استارتاپ‌های با ظرفیت بالقوه‌ی حل چالش‌های کرونایی به چرخش(pivot)هایی دست می‌زنند)، از اولین نمونه‌ها می‌توان به اپ #ماسک اشاره کرد. راستی یادمان باشد ناظر بودن به حل یک مشکل خاص یکی از مهمترین نقاط تمایز استارتاپ‌هاست، برای مثال در بوم کسب و کار لین (Lean Canvas) بر خلاف بوم استروالدر بوم اساساً از نقطه فهم مشکل (problem) شروع می‌شود و چیزی که این روزها ما کم نداریم پرابلم! است.
٥- توان‌های نرم‌افزاری و قابلیت‌های گسترش فراگیر در فضای مجازی و شبکه‌های مبتنی بر اینترنت ( #مقیاس‌_پذیری ، #scalability ) که نیاز حیاتی امروز #جامعه‌_غیرحضوری_کرونایی ماست.
طبعاً این‌ها تمام ماجرا نیست.
برای مثال نقش‌هایی که استارتاپ‌های بالغ‌تر می‌توانند در قبال مسئولیت اجتماعی (CSR) خود بازی کنند یا فرضاً کمک‌های حاکمیتی(B2G) و یا کسب‌وکاری-کسب‌وکاری (B2B) استارتاپ‌ها بماند در جای خود.

هر مقالی را مقامیست؛ فلذا بحث این نوشته به همین جا ختم میکنیم و صرفاً یکی از ظرفیت‌های مغفول در مسیر #شکست_کرونا را به یاد می‌اندازیم.
#فرصت_موجود_در_تهدیدها_را_جدی_بگیریم !

🖋 #علی_اکبر | مدیرعامل "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"

#کاسب_تنها_نیست
#استارتاپ_ها_علیه_کرونا

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

راه‌کارهای کرونایی: راه‌کار شماره ۱

☑️ برای خیلی از ماها که در شرایط قرنطینه قرار گرفتیم درک بعضی مشکلات بوجود اومده ناشی از کرونا یکم سخته، مخصوصا اگه خودمون حقوق بگیر نباشیم یا اینکه کرونا شرایط مالی ما رو تحت تاثیر قرار نداده باشه.

🔴 اما متاسفانه بعضی از کسب و کارها شرایط بسیار بسیار بدی رو دارن تجربه می‌کنن.
یکی از ساده ترین کمک‌هایی که ما می تونیم در این شرایط به دوستان و آشنایانمون بدیم تبدیل شدن به یک پل ارتباطی ساده است. می پرسید چطوری؟

☎️ همین الان تلفن‌تون رو بردارید. با مادر، پدر، عمو یا معمولا یکی از آشنایان‌تون که ارتباط خوبی با بقیه اقوام داره تماس بگیرید.

❣️ از حال و احوال فامیل‌هاتون مطلع بشید. دونه دونه بپرسید که وضعیت‌شون چطوریه؟ مخصوصا اون‌هایی که کسب و کار آزاد داشتن. خانم‌های سرپرست خانوار یا افرادی که از طریق دستفروشی امرار معاش میکنن در اولویت‌ان.

⭕️ به اولین موردی که رسیدید و مطمئن شدید اوضاعش خرابه یکم تامل کنید.
ببینید واقعا نیازمند کمک هست یا نه. با چقدر میتونید یکم کمک حالش باشید. با بزرگ تر فامیل تماس بگیرد و مسئله رو باهاش درمیون بزارید(پیشنهاد میکنم اگه خودتون حکم بزرگتر رو ندارید این کار رو نکنید). سریعا شبکه ارتباطی‌تون رو سریعا فعال کنید؛ با دوست و آشنا تماس بگیرد و ذره ذره پول رو جمع کنید. از اون بزرگتر فامیل بخواهید که بدون گفتن نام شما پول رو در اختیار اون فرد قرار بده.(توجه: بعضی افراد باوجود مشکلات مالی بسیار آبرومندانه زندگی میکنن. به خاطر همین احتمالا کمک مالی رو قبول نکنن، شاید بهتر باشه این مبلغ رو به عنوان قرض در اختیارش قرار بدید تا بعد از مساعد شدن شرایط به اون بزرگتر فامیل برگردونه، اینطوری هم مشکلش برطرف میشه، هم آبروش حفظ میشه و هم با اجازه افرادی که مبلغ رو کمک کردن میتونید اون مبلغ در کار خیر دیگه ای خرج کنید یا اینکه کلا بهشون برگردونید.)


🖋 #محمد_ناصری‌فر | مدیر ارشد عملیات "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"
#کاسب_تنها_نیست
#راهکارها
 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

مهمترین عامل شیوع کرونا

احتمالا این گزاره طنز را شنیده‌اید که می‌گوید مهمترین عامل طلاق ازدواج است.
باید باور کنیم که این روزها مهمترین عامل کرونا افراد مبتلا به کرونا هستند که به اختصار به ایشان زین پس محترمانه می‌گوییم "کرونایی"
و اما چه کنیم این مهمترین عامل را محدود کنیم؟

🔻در ابتدا یک داستان واقعی را باهم مرور می‌کنیم:

📚 آقا بهادر قصه ما کارگر است. آقا بهادر اندوخته مالی ندارد و به اصطلاح با حقوق همان روز زندگی آن روز را می‌گذارند(روزمزد)، او در محل ایکس به شغل شریف کارگری یا خدمت مشغول است.(شما بخوانید مستخدم، کارگر کارخانه، سرایدار، کارگر یک سوپرمارکت، راننده تاکسی، اسنپ و ...)
بهادر به صورت اتفاقی متوجه علائمی از کرونا در خود می‌شود.
او طی یک آزمایش در بیمارستان یا با مرور اخبار مطمئن می‌شود کرونا دارد. اما کرونای او از جنس عموم کروناهاست یعنی علائم خفیف و ای‌بسا گذرا.
بعد از تأیید نهایی، متصدی بیمارستان به وی پیشنهاد می‌دهد بهتر است در بیمارستان نمانید(چون جا کم است) و آقا بهادر مخیر است در خانه قرنطینه شود یا در بیمارستان. هر دو راه یک نتیجه دارد: او حداقل ٣ هفته نمی‌تواند سر کار برود! و این در دودوتا چهارتای دنیا یعنی نون نداری واسه شب بخوری.

در نتیجه او راه سوم را اختیار می‌کند، یعنی حضور سر کار و پنهان کردن بیماری! وقتی هم همکاران از اون میپرسند سرفه‌ها برای چیست؟ سرماخوردگی ساده یا آنفلونزا!
و ادامه تلخ داستان را احتمالا متوجه شده‌اید: انتقال کرونا به دیگران.

راه حل:
حکومت موظف است در بحران کرونا از اقشار مختلف درگیر و آسیب پذیر حمایت نرم یا سخت انجام دهد. حمایت‌های نرم از قبیل کاهش مالیات برخی اصناف گرفته تا حمایت‌های سخت همچون کمک مستقیم ریالی. احتمالا نه در اصلش بلکه صرفاً در چگونگی وقوع این حمایت‌ها اختلاف  باشد.
❓ اما قدر متیقن و بدون دعوای این ماجرا چیست؟ از منظر نگارنده حمایت حداکثری از خود "کرونایی‌‌ها"
آنها به دلیلی مبتلا شده‌اند و در حال حاضر میان میلیون‌ها زندگی مختل حتما زندگی این قریب به ٤٧ هزار نفر(در زمان مکتوب شدن این نوشته) کاملاً قفل! شده است. آن‌ها دستشان از همه جهت بسته است و به قولی زمین‌گیر شده‌اند.(که در ادبیات دینی این زمینگیری معادل‌هایی دارد که به علت سوءبرداشت احتمالی ذکر نمی‌کنیم)
حکومت موظف است از هر تدبیری استفاده کند تا افرادی که به صورت قطعی "کرونایی" هستند در خانه یا بیمارستان قرنطینه واقعی شوند.
مهمترین این تدبیرها حذف عامل خروج از قرنطینه، یعنی احتمالا حضور بیرونی جهت کسب معاش است.

🔅 حاکمیت باید در طول دوره درمان از میان کرونایی‌ها آن‌هایی که قوام مالی خانواده به ایشان وابسته بوده را به شیوه‌های مختلف حمایت سپس بر این حمایت نظارت کند.
🖊 چند شیوه تلفیقی حمایتی نظارتی را باهم مرور می‌کنیم:
  • تأمین مقدار حداقلی درآمد یک ماه یک کرونایی در طول دوره درمان(حدود ١ ماه)
  • صفر شدن (به معنای واقعی) هزینه درمان در منزل یا بیمارستان
  • تأمین مایحتاج خانواده یا خود کرونایی به وسیله ارجاع این موارد به گروه‌های جهادی مرتبط جهت ارسال مایحتاج به درب منزل
  • بررسی قطعی قرنطینه بودن ایشان با استفاده از ابزارهای موجود همچون ثبت مکان در برنامه‌های خاص موبایلی تمهید شده، گجت‌های قابل نصب بر بدن نشان‌دهنده موقعیت مکانی، نصب دوربین موقت درب منزل!
  • ارجاع این فرآیند و قرنطینه به افراد محلی (خصوصاً قابل پیاده‌سازی در روستاها و شهرستان‌ها) با توافق و تخصیص هزینه اندک.
  • اعلان نیمه عمومی کرونایی شدن یک کرونایی به اطرافیان و محل کار و نتیجتاً قرارگیری وی در یک حصر ناخواسته مردمی
  • ممنوعیت تخلیه منازل استیجاری و حتی محل کسب کرونایی‌ها به مدت حداقل ٢ ماه پس از تأیید ابتلا
  • عدم دریافت حق بیمه کرونایی توسط دولت از کارفرمای وی
  • مرخصی حداقل یک ماهه با حقوق برای کارمندان دولتی و شبه دولتی
  • ارسال روانشناس و روانپزشک یا روحانی در مدت بیماری (یا مشاوره تلفنی)
  • تست کرونای رایگان و سریع خانواده فرد مبتلی
  • ممنوعیت اخراج از محل کار توسط کارفرمایان کرونایی‌ها تا مدت زمان معینی

این نوشته درصدد طرح مسئله اولیه بوده و تدوین جامع و مانع علمی را به متخصصین امر می‌سپارد، لازم به تذکر نیست که این طرح اساساً بار مالی جدی‌ای در مقایسه با طرح‌های پرهزینه مشابه ندارد.(شبیه به بسته ٦٠٠ میلیارد تومانی اعلامی حمایتی دولت از افراد بدون محل درآمد مشخص)
ضمناً این بسته پیشنهادی صرفاً برای عزیزانی است که درمان می‌شوند و بسته پیشنهادی برای خانواده‌های متوفی حتماً باید ویژه‌تر و جدی‌تر باشد.
باید باور کنیم که کرونا جدی است و باید برایش هزینه و اندیشه کرد.

🖋 #علی_اکبر | مدیرعامل "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"

#کاسب_تنها_نیست
#کرونای_جدی
#راهکارهای_کرونایی
 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مدرسه حرکت