🌲 پیامبر اکرم ص فرمودند: «این ماه را #شعبان نامیده‌اند، چرا که ارزاق مؤمنین در این ماه پخش می‌شود (: شعبه‌شعبه می شود، شاخه‌شاخه می‌شود) و نیز شاخه‌های خیرات در این ماه منتشر می‌شود. شاخه‌های خیرات عبارتند از نماز و روزه و زکات، امر به معروف و نهی از منکر، #نیکی کردن به والدین و فامیل و همسایگان، آشتی دادن بین خویشان، و کمک کردن به #فقرا . 
وقتی اولین روز شعبان رسید، خداوند فرمان می‌دهد درهای بهشت باز شود و درخت #طوبی شاخه‌هایش را به این دنیا می‌رساند. هر کس به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت طوبی بیاویزد او را به بهشت می رساند: هر کس نماز بخواند یا روزه بگیرد یا صدقه دهد به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت طوبی آویخته است، هر کس به #بدهکار تخفیف دهد یا طلبش را ببخشد به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس یتیمی را به عهده بگیرد به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس خدا و نعمت‌هایش یاد کند و آنرا شکر بگوید به شاخه‌ای از آن آویخته، هر کس به والدینش نیکی کند به شاخه ای از آن آویخته ...
همچنین خداوند فرمان می‌دهد که درب جهنم باز شود و درخت #زقوم شاخه‌هایش را به دنیا می‌رساند. هر کس #فقیر ضعیفی -که می‌داند مشکل دارد- نزد او آید و او می‌تواند مشکلش را حل کند بدون اینکه برای خودش مشکل خاصی پیش آید، و کس دیگری هم مشکل را حل نمی‌کند، ولی دستش را نگیرد، به شاخه‌ای از شاخه‌های درخت زقوم آویخته است؛ و هر کس بر بدهکاری که می‌داند امکان ادای #قرض ندارد سخت بگیرد به شاخه ای از آن آویخته، و هر کس والدینش را آزار دهد یا قبلا آزارشان داده ولی راضی‌شان نکند به شاخه‌ای از آن آویخته ...
و سوگند به خدایی که مرا به حق مبعوث کرده، درخت طوبی آویختگان به شاخه‌هایش را به #بهشت بالا می برد و درخت زقوم آویختگان به شاخه‌هایش را به جهنم پایین می‌برد.» 
(📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع، ابتدایش در ثواب الاعمال و امالی صدوق)

🌟 در این ماه سفارش بیشتری به صدقه دادن شده است. امام صادق ع فرمود: هر کس در ماه شعبان #صدقه ای بدهد، خداوند آنرا پرورش می‌دهد [و بزرگ می کند] تا روز قیامت آنرا مانند کوه اُحُد خواهد دید. (امالی صدوق، اقبال الاعمال)

🌧 در بخشی از صلوات و دعای معروفی که ظهرِ هر روز ماه شعبان خوانده می‌شود آمده است: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لَا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ أَحْیِنِی تَحْتَ ظِلِّک‏ : خداوندا بر حضرت محمد و خاندان او درود بفرست، و قلب مرا با اطاعت خودت آباد کن و مرا با معصیتت خوار مکن و روزی‌ام کن که همدردی و یاری کنم کسانی که روزی‌شان را تنگ گرفته‌ای، به #شکرانه اینکه رزق مرا گسترده نموده‌ای و عدلت را بر من گسترده‌ای و مرا زیر سایه خود زنده داشته‌ای.»

🌈 بیاییم به شکرانه اینکه در این ماه خداوند روزی‌مان را به واسطه بحران #کرونا کاهش نداده است و زیر سایه خدا زندگی آرامی داریم، به کسانی که روزی‌شان تنگ شده است کمک کنیم، تا به شاخه‌های درخت طوبی چنگ بزنیم و به بهشت بالا رویم.

🖋 حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#پیوندهای_اجتماعی
#شکرانه_آسایش