🔰 #صله_رحم و نیکی به فامیل -چنانکه در نوشته ای دیگر بیان کردم- مهم ترین عامل معنوی افزایش عمر است، به طوری که در برخی روایات آمده است «چیزی جز صله رحم عمر را نمی افزاید»، و نیز اثر فراوانی در #افزایش_رزق و رفع فقر دارد. صله رحم نیز به معنای پیوند بین اعضای فامیل، با نیکی به هم و کمک مالی و غیرمالی به یکدیگر است؛ و در این دوره کرونا که برخی کار و کسب‌ها با مشکل مواجه شده اند، صله رحم به این است که با کمک بلاعوض یا قرض به افراد فامیل مان که آبرومند و تلاشگرند ولی کارشان با مشکل مواجه شده، آنها را کمک کنیم.

👥 اما این پیوند و صله فقط مخصوص فامیل نیست، بلکه درباره رفقا و برادران ایمانی هم هست. در روایت آمده است که امام صادق ع به شخصی فرمودند: گاه شخصی که به اقربایش نیکوکار است ۳ سال از عمرش باقی مانده و خدا آنرا ۳۳ سال می کند، شخص می پرسد: اگر شخص اقربایی نداشته باشد چه؟ حضرت می فرمایند: اقربا که فقط فامیل تنی نیستند، بلکه مومنان هم از اقربا و نزدیکان محسوب می شوند و بر عهده مؤمن است که به مؤمن دیگر نیکی کند. به هم نیکی کنید و با هم صله داشته باشید تا خدا در اجل هایتان تأخیر بیندازد و اموالتان را بیفزاید و در همه امور به شما #عافیت عطا نماید. (کتاب قضاء حقوق المؤمنین، به نقل از بحار الأنوار)

💡 یعنی مثلا اگر یکی از رفقای مؤمن و انقلابی تان در این روزها در کسب و کارش با مشکل مواجه شده است، خودتان (اگر می توانید با همراهی دیگران رفقای مشترک تان) برای حل مشکلش تلاش کنید. اگر ما و دیگران نمی توانیم #کمک_بلاعوض کنیم، یا آبروی شخص خدشه دار می شود و آنرا صدقه می پندارد، می توانیم پولی را به وی #قرض دهیم و از سختی زندگی و کار او بکاهیم.
همچنین اهالی مسجد یا افراد یک هیئت یا #همسایه ها، یا افرادی که در یک کار و کسب همدیگر را می شناسند، اگر یکی از آنها با مشکل مواجه شد، دیگران با کمک به حل مشکلش، وظیفه دینی و ایمانی خود را در قبال او انجام می دهند.

🖋  حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات 

#کاسب_تنها_نیست
#صله_رحم
#پیوندهای_اجتماعی
#پیوند_مالی