به صورت طبیعی هر فرد یا اجتماعی در مسیر زندگی خودش با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شود. گاهی این چالش‌ها به صورت طبیعی و آسان برطرف شده و گاهی برای برطرف کردن این مشکلات نیاز به یک اقدام ویژه دارد. طرح قرآن برای برطرف کردن این خلأها "انفاق" است.

رهبر انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به تعریف این مفهوم مهم پرداخته اند.
🔆" الذین ینفقون فی السرّاء و الضرّاء یعنی کسانیکه در خوشی و ناخوشی انفاق میکنند. منظور از انفاق هم هر خرج کردنی نیست. بلکه خرج کردنی است که خلأ و شکافی را پر کند. اگر به کسی که صدتا ٥ هزاری دارد یک ٥ هزاری بدهی هنری نکرده ای. هنر اینست که به کسی‌ که ندارد یک ٥ هزاری بدهی. این کف انفاق است. بالاترش اینست که فرد یک #خلأ_ساختاری و اساسی را پر کند. اصل انفاق هم همین است. پس انفاق کار آدمهای باهوش و باعقل است که خلأ یک ملت را می شناسند و آن‌ را پر می کنند."

#کرونا رو می توان یکی از این چالش‌ها و خلأ های بزرگ در زمان فعلی دانست. چالشی که نه تنها سلامت بلکه تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را در بر گرفته است.

✅ راهکار قرآنی انفاق یعنی اینکه خلأ های موجود را اولا دقیق شناسایی کنیم و سپس با خرج کردن مال یا زمان یا مهارت و یا حتی جان خود تلاش کنیم این خلاء را بر طرف کنیم.
امروز در عرصه ی کار و کسب خلأ هایی به وجود آمده که قطعا یکی از محل‌های اصلی انفاق، همین عرصه‌ است. انفاق در این شرایط یعنی باید هرکس یا هر نهادی باید ببیند چگونه می تواند خلأهای ایجاد شده در عرصه‌ی کار و کسب را پر کند.


🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#قرآن
#انفاق