استارتاپها دارای ویژگیهایی هستند که میتواند در این جنگ به عنوان بازوهای ستادهای عملیاتی به کار آیند.
١- مردمی بودن (در مقابل حکومتی بودن و بعضاً ناچابکی)
٢- ناظر و معطوف بودن به یک مسئله خاص و تخصصی (در مقابل تشکیلاتهایی با صدها دغدغه و در نتیجه عدم توان تصمیم دقیق و متمرکز)
٣- جوانی و ایده محوری (در مقابل ساختارهایی همچون دولت و بدنه غیر جوان)
٤- مبتنی بودن استارتاپ بر حل یک مشکل خاص (در نتیجهی این خصلت احتمالاً برای حل مشکلات کرونایی به زودی استارتاپهایی تشکیل میشود یا استارتاپهای با ظرفیت بالقوهی حل چالشهای کرونایی به چرخش(pivot)هایی دست میزنند)، از اولین نمونهها میتوان به اپ #ماسک اشاره کرد. راستی یادمان باشد ناظر بودن به حل یک مشکل خاص یکی از مهمترین نقاط تمایز استارتاپهاست، برای مثال در بوم کسب و کار لین (Lean Canvas) بر خلاف بوم استروالدر بوم اساساً از نقطه فهم مشکل (problem) شروع میشود و چیزی که این روزها ما کم نداریم پرابلم! است.
٥- توانهای نرمافزاری و قابلیتهای گسترش فراگیر در فضای مجازی و شبکههای مبتنی بر اینترنت ( #مقیاس_پذیری ، #scalability ) که نیاز حیاتی امروز #جامعه_غیرحضوری_کرونایی ماست.
طبعاً اینها تمام ماجرا نیست.
برای مثال نقشهایی که استارتاپهای بالغتر میتوانند در قبال مسئولیت اجتماعی (CSR) خود بازی کنند یا فرضاً کمکهای حاکمیتی(B2G) و یا کسبوکاری-کسبوکاری (B2B) استارتاپها بماند در جای خود.
هر مقالی را مقامیست؛ فلذا بحث این نوشته به همین جا ختم میکنیم و صرفاً یکی از ظرفیتهای مغفول در مسیر #شکست_کرونا را به یاد میاندازیم.
#فرصت_موجود_در_تهدیدها_را_جدی_بگیریم !
🖋 #علی_اکبر | مدیرعامل "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"
#کاسب_تنها_نیست
#استارتاپ_ها_علیه_کرونا