✅ در روایات ما به صله رحم و رسیدگی به خویشان بسیار تاکید شده است، و برای آن پاداش‌های فروان آخرتی و آثار متعدد غیبی در دنیا شمرده شده است: از افزایش رزق تا افزایش طول عمر و دفع مرگ بد، تا افزایش نسل و رفع نازایی، تا شرافت و عزت؛ که به این مسأله در نوشته‌های پیشین پرداخته شد.

💎 اما در روایتی، امیر المؤمنین ع تحلیلی دنیایی از توجه و رسیدگی به فامیل ارائه می‌کند، تا باز ما مردمانِ گرفتار در چارچوب‌های تنگ مادی را به پیوند بیشتر با خویشاوندان‌مان تشویق کند. ایشان می‌فرماید: 

🔹 «شخص هر چقدر هم ثروت و قدرت داشته باشد، هرگز نباید از فامیلش روی بگرداند و از مدارا با ایشان و احترام و حمایت آنان فروگذاری نماید، و هیچ کس -هر قدر هم پولدار باشد- بی‌نیاز از خویشاوندانش نیست که به او محبت کنند و او را گرامی بدارند و با دست و زبانشان از او دفاع کنند. کسانِ شخص از همه به او نزدیک‌ترند و از همه بیشتر و محکم‌تر دورِ او را می‌گیرند و پشت سرش از او پشیبانی می‌نمایند؛ و اگر روزی سختی و پیشامد ناگواری برایش رخ دهد، از بیگانگان بر او مهربان‌تر و دلسوزترند و بهتر از دیگران اضطراب و ناراحتی‌اش را می‌زدایند و پراکندگی و گرفتاری‌اش را برطرف می‌کنند.

🔹 هر کس با اقوامش دوستی خالصانه داشته باشد و وقتی توانایی دارد به خاطر خدا دستِ نیکی به سوی آنها بگشاید، خداوند آنچه خرج کرده را در دنیا به او باز می‌گرداند و پاداش آخرتی‌اش را دوچندان می‌سازد؛ و نام نیکى که خداوند در میان مردم از انسان به جا می‌گذارد، بهتر از ثروتى است که آن را دیگران به ارث می برند.

🔹 مبادا اگر یکی از شماها دارا و ثروتمند بود تکبر و بزرگی نماید و از اقوامش دوری گزیند، و مبادا کسی از برادر ندار و فقیرش کناره گیرد؛ و مبادا کسی غفلت/دریغ ورزد از اینکه به خویشاوندش -وقتی دستش تنگ شد- احسان نماید و مشکلش را حل کند با مالی که اگر آنرا نگه دارد سودش ندهد و اگر آنرا هزینه کند زیانش نرساند.

🔹 هر کس دست از یاری خویشاوندانش بردارد، یک دست از آنها باز داشته، ولی دست‌های فراوانی را از یاری خویش باز داشته است؛ و هر کس [نسبت به اقوام و دوستان] نرمخو و مردم‌دار باشد، همیشه از آنها محبت و دوستی می‌بیند.» (کافی، زهد، نهج البلاغه)


🌿 بیاییم از تشویق‌های مولای متقیان ع -که با بیان‌های مختلف و ذکر دلایل گوناگون اشخاص مالدار را به دستگیری از اقوام خود ترغیب نموده‌است- اثر بپذیریم، و نگذاریم کسی در فامیل‌مان زمین بخورد، به ویژه در این دوره #کرونا.

🖋  حجت‌الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#صله_رحم
#رسیدگی_به_خویشان
#پیوند_اجتماعی