در مطالب قبل اشاره شد که خیریه‌ها به واسطه پشتوانه‌ی #مردمی و رنگ و بوی #معنویت در فعالیت‌هایشان، یک نهاد قدرتمند و تأثیرگذار اجتماعی هستند. سپس به یکی از نحوه‌های تعامل خیریه‌ها با عرصه کسب‌وکار نیز اشاره شد که خلاصه آن تمرکز فعالیت خیریه‌ها بر موضوعات مرتبط با عرصه‌ی کسب‌وکار بود. مانند #وقف یک کارخانه برای اشتغال محرومان، #مشاوره‌ی_تخصصی_رایگان به کسب‌وکار کوچک و...
حال می‌خواهیم به یکی دیگر از نحوه‌های تعامل خیریه و کسب‌وکار بپردازیم.

✅ ۲.خیریه‌های کوچک بین اهالی یک کسب‌وکار

▫️ وقتی صحبت از خیریه می‌شود ذهن برخی به سمت خیریه‌های بزرگی مانند محک می‌رود که به صورت تمام‌وقت و با گردش مالی زیاد مشغول فعالیت هستند. در صورتی که هم‌اکنون نیز خیریه‌های کوچکی وجود دارد که با وقت گذاشتن محدود خیرین آن و سرمایه‌های کم، گره‌های بزرگ باز می‌کنند. از آنجایی کارکنان یک شرکت یا اهالی یک صنف در بازار با هم مأنوس بوده و ساعت‌های زیادی در کنار هم هستند و دغدغه‌های مشترک زیادی نیز دارند، یکی از بهترین گروه‌ها برای راه‌اندازی این #خیریه‌های_کوچک_محلی هستند.
🔸 فرض کنید در یک شرکت بیست نفر مشغول به کار بوده و هر نفر ماهی ۵۰ هزار تومان از حقوقشان را به خیریه‌ی شرکت کمک می‌کند. ماهی یک میلیون تومان می‌تواند بسیاری از مشکلات یک خانواده ضعیف را برطرف کند. حال هرچه تعداد کارکنان یک شرکت بیشتر بوده و کمک ماهیانه آنها نیز به خیریه بیشتر باشد، این خیریه می‌تواند فعالیت های گسترده‌تری داشته و گره‌های بزرگ‌تری را باز کند.
✳️ راه حل اجرایی ایجاد این خیریه‌ها هم این است که یک یا دو نفر از اعضای شرکت پیش‌قدم شده و جمع‌آوری و رساندن آن به دست نیازمندان را بر عهده بگیرد، که در این صورت با توجه به روحیه #انفاق و #همدلی که بین مردم مؤمن ما وجود دارد، حتماً دیگران نیز با او همکاری خواهند کرد و به امید خدا کار پیش خواهد رفت.
✅ فعالیت این #خیریه‌های_کوچک_محلی نه‌تنها به محرومیت‌زدایی از جامعه کمک می‌کند، بلکه طبق معارف دینی ما به زندگی و مال کارکنان شرکت برکت داده و سبب همدلی و نزدیکی قلوب آنها نیز می‌شود.

 ❗️❕❗️به اهالی هنر و رسانه و نخبگان پیشنهاد می‌کنیم که روی فرهنگ‌سازی مفهوم #هر_شرکت_یک_خیریه کار کنند تا این اقدام به یک گفتمان عمومی میان کسب‌و‌کار ها تبدیل شود.

🔹 نکته‌ی پایانی اینکه خیریه‌های کوچکی که در شرکت‌ها شکل‌گرفته‌اند، می‌توانند عرصه فعالیت خیریه خود را تخصص کاری خودشان قرار دهند. جوانان با استعداد زیادی هستند که به علت فقر و محرومیت توانایی شرکت در دوره‌های آموزشی پیشرفته و تهیه‌ی تجهیزات مورد نیاز برای ورود به عرصه‌ی کسب‌وکار را ندارند.
🔅 به عنوان نمونه کارمندان متخصص یک شرکت نرم‌افزاری ۱۰ نفره، که ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان از حقوقشان را نیز به خیریه‌ی شرکت خودشان اختصاص داده‌اند، سالی یک‌بار به‌عنوان #زکات علمشان برای تعدادی از جوانان با استعداد محروم، دوره‌ی رایگان آموزش برنامه نویسی برگزار می‌کنند و با پولی که در صندوق خیریه‌شان ذخیره‌شده آن‌ها را تجهیز کرده تا مشغول به کار شوند.

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#خیریه_کوچک_محلی
#قرض‌الحسنه
#زکات_علم