در مطلب قبل گفته شد دو عنصر #اتصال_به_مردم و #معنویت و انگیزه الهی برای انجام کارها، خیریه‌ها را به یک نهاد قدرتمند و تأثیر‌گذار اجتماعی تبدیل می‌کند.
به این نکته نیز اشاره شد که یکی از راه حل‌های مهم برای حل مشکلات اقتصادی و به‌ویژه #کار‌_و‌_کسبی گره خوردن خیریه‌ها با این عرصه است.

حال می‌خواهیم چند حالت تعامل خیریه‌ها و کسب‌وکارها را مورد بررسی قرار بدهیم

✅ ۱. خیریه‌های تخصصی با موضوع کسب‌وکار:

با توجه به تنوع بالای عرصه‌های فعالیت خیریه‌ها، لزوم تمرکز بر موضوع‌های تخصصی بیشتر از قبل حس می‌شود. امروزه خیریه‌های مردمی تخصصی بسیاری شکل گرفته‌اند که پیرامون موضوعاتی مانند: درمان، مسکن، آموزش، ترک اعتیاد و... مشغول فعالیت هستند. هر چند مواردی مانند #اشتغال_زایی نیز مد نظر برخی خیریه‌ها بوده، اما به دلایل زیر این عرصه کمتر مورد توجه خیریه‌ها به عنوان یک فعالیت تخصصی قرار می‌گیرد.

۱. خیر بودن کمک به درمان یک بیمار فقیر یا کمک به تحصیل یک کودک یتیم کاملاً واضح است و خیرین زیادی برای کمک به آنها داوطلب هستند، اما در مقابل خیر بودن کمک به پول پیش یک مغازه برای کمک به کسب‌وکار چند جوان کمتر حس و فهم می‌شود.

۲. ادبیات رایج در فضای کسب‌وکار، #سود و #شراکت و #سهام است. اگر کسی به ساخت یک درمانگاه خیریه کمک کند، چیزی در مقابل آن طلب نمی‌کند. اما کمتر کسی حاضر است در ساخت یک کارخانه که ۲۰۰ نفر را مشغول کار می‌کند، بدون چشم داشت و سهم‌خواهی مشارکت کند.

✅ برای فرهنگ‌سازی این موضوع باید مانند هر امر فرهنگی دیگری از ابزارهای فرهنگ‌سازی مانند رسانه ها و... استفاده کرد.

🔆 برای برطرف شدن مشکل دوم که ادبیات رایج کسب‌وکاری، سود و سهام است نیز دو پیشنهاد می‌توان داد:

۱. قالب #قرض‌الحسنه برای کمک به کسب‌وکار‌ها بسیار مناسب است. بسیاری از صاحبان کسب‌‌و‌کارها بعد از مدتی، با پا گرفتن کسب‌وکارشان می‌توانند وام قرض‌الحسنه‌ی خود را برگردانند. البته باید شرایط وام قرض‌الحسنه و بازپرداخت آن به کسب‌وکار‌های نوپا بسیار ساده باشد، تا خود گرهی بر کار آنها نشود.

۲. اگر بنا باشد در مقیاس بزرگ با پول خیرین کارخانه‌ای ساخته شود یا کارگاهی تجهیز شود، آن ملک و دستگاه‌های قیمتی ‌#وقف شود تا همواره در مسیر خیر باقی بماند و در ملکیت کسی در نیاید.

از این نکته نیز نباید غفلت کرد که‌ کار خیر در عرصه‌ی کسب‌وکارها فقط دادن پول و سرمایه به اهالی کسب‌وکار نیست. گاهی فراهم کردن یک‌#مشاوره‌ی_تخصصی خوب یا کمک به #تبلیغات_و_بازاریابی یک کسب‌وکار، بیش از هر پول مشکل آن کسب و کار را حل می کند.

⏮ به امید خدا در این باره بیشتر خواهم نوشت...

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#خیریه
#قرض‌الحسنه
#وقف