٣. عرصه اقتصادی : دغدغه شبانه روزی بسیاری از ما نگرانی از اتفاقی‌ست که برای #معیشت بخشی از مردم جامعه و کاروکسب ها افتاده است. اثری غیر مستقیم از کرونا که چه بسا تاثیرات گسترده تر از اثرات مستقیم آن داشته باشد.

کارگران بخشی از مشاغل بیکار شده اند، بعضی از کسب های کوچک تقریبا تعطیل شده اند، ریسک ها یا خطرات کار و کسب های کوچک و متوسط بسیار زیاد شده و برخی در آستانه ورشکستی اند و کل اقتصاد دچار رکودی شده که تاثیرش را در زندگی همه آحاد اقتصادی و کار و کسب ها میگذارد. تاثیراتی که به دوران کرونا محدود نمیشود و در #پساکرونا ادامه پیدا میکند و شاید اثرات بلند مدتی هم داشته باشد.

آنچه به نظر میرسد، نیاز به آغاز یک #جنبش و نهضت #مجاهدانه برای کاهش این آسیب هاست. حرکتی مردمی و عمومی که بتواند تاب آوری و مقاومت جمعی اقتصادی ما را افزون تر کند و با تدبیری جمعی با حداکثر سلامت ممکن ما را از این اتفاق عبور دهد. همان طور که سیل انسان‌های جهادی و خیّر در عرصه بهداشت و سلامت به راه افتاد، باید کمک های مردم به مردم در این میدان هم فعال شود و همه به #کمک یکدیگر آیند.

کارگری که از شهرستان به تهران آمده بود تا شب عیدی کمک خرجی برای پدر و مادر سالخورده اش در شهرستان باشد، با تعطیل شدن کسب شان به شهرستان بازگشت و سربار آنها شد. کار و کسب هایی که با شرایط سخت قبلی اقتصادی کشور به سختی مجموعه شان را جلو میبردند امروز با خطرات گوناگون با تعدیل نیرو گسترده، ورودی مالی نزدیک به صفر و رکود کل سیستم مواجه شدند، که با توجه به پایان نامعلوم این اتفاق تقریبا خود را ورشکسته میبینند.

ما توده های مردمی از دست مان چه بر می آید؟ به نظر نقش اصلی مردم، اولا تولید ایده های خلاقانه ملی و عمومی یا به خصوص #ایده‌های_محلی و متناسب با زیست بوم های منطقه ایست. ثانیا نشر و توزیع این گفتمان عمومی و همدلی در تمام جامعه با هر ابزار کوچک و بزرگ و ثالثا حرکت عمومی و همت همه‌مان برای اجرا و پیاده سازی گسترده این #همیاری_اقتصادی.

از کمک های بلاعوض کوچک، تا قرض های هوشمند. از انفاق های آنها که سرمایه ای دارند تا دستگیری بخشی از کار و کسب ها که این روزها اوضاعشان بهتر است یا دست کم ثابت است، از آن کسب هایی که به مشکل خورده اند. از شناسایی محلی آنها که دچار مشکلات حاد معیشتی شده اند تا صندوق های مشترک کار و کسب های بزرگ جهت کمک برای جلوگیری از ورشکسته شدن کار و کسب های بحران زده.

دولت و مجموعه حاکمیت باید وظیفه خود را انجام دهد اما پهنه این کار نیاز به انرژی و توانی بیشتر دارد. برخی کارها مثل شکل گیری شبکه های محلی مختلف که مبتنی بر آشنایی های پیشینی مردمی ست تنها از عهده مردم بر می آید و شاید دولت اساسا ناتوان باشد. ان شاءالله این حرکت ها گاه بازو و ظرفیتی برای حاکمیت خواهد شد و در مواقعی حتی میتواند او را به جلو هل دهد.

سخن کوتاه، به نظر میرسد میتوان همدلی و ایثار و مجاهدتی را که این روزها در عرصه بهداشت و سلامت میبینم که حقیقتا صحنه های امیدبخش و زیبایی ست، در عرصه اقتصادی و برای کار و کسب ها، گسترده تر و عمومی تر ببینم.

🖋 #صادق_فکری | مسئول هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#جهاد
#همیاری_اقتصادی