📈 بعضی تحلیلگران معتقدند #کرونا شکل جهان را تغییر خواهد داد. برخی گفته‌اند کرونا آمده است که بماند. شاید تا مهرماه یا حتی بعد از آن از شرّش خلاص نشویم. حتی شاید کرونا هر سال در زمستان بیاید و عده‌ای را با خود ببرد. اگر چنین شود، ما باید خود را باید برای جهانِ #پساکرونا آماده کنیم. دانشمندان در حال تلاش هستند، ولی کسی چه می داند، شاید موفق نشوند درمان مناسبی برای کرونا بیابند، یا واکسنی کارا برایش بیابند. برخی پیشبینی کرده‌اند با کاهش فاصله زمانی همه‌گیری‌ها، بشر برای بقا نیازمند #سبک_زندگی کرونایی باشد: خیلی از مناسبات جهان تغییر کند، و خیلی از آسایش های گذشته برای همیشه از بین برود.

💥 در این فضای بیم و امید، مایلم روایاتی از ائمه را برایتان بازگو کنم. پیامبر اعظم ص فرمود: همواره امتم در #نیک_حالی هستند مادامی که به یکدیگر #محبت ورزند و امانتداری نمایند و ثروتمندان به حال فقرا رسیدگی نمایند؛ و اگر چنین نکنند به تنگی معیشت و قحطی دچار می‌شوند. (عیون اخبار الرضا ع، امالی طوسی)
📎 باز پیامبر رحمت فرمود: ضعیفانِ جامعه را گرامی بدارید، که خداوند به خاطر #ضعیفان، به جامعه رزق می‌دهد و یاری‌شان می‌کند. (ارشاد القلوب)
📎 امام صادق ع فرمود: گاه خداوند به گروه و ملتی مواهب و نعمت هایی می‌دهد، ولی آنها #شکرگزاری [زبانی و عملی] نمی کنند و آن نعمت وبال گردنشان می‌شود؛ و گاه خداوند ملتی را به سختی مبتلا می‌سازد، ولی آنها صبر و استقامت می‌نمایند و آن سختی برایشان به نعمت تبدیل می‌شود. (إِنَّ اللَّهَ ... ابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ، فَصَبَرُوا، فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً - تهذیب، امالی صدوق)

مطابق این روایات ائمه اطهار ع که بیانگر #سنت‌های_الهی است، اگر ملت ایران در این سختی کرونایی #استقامت پیشه کنند و به هم #محبت ورزند و به ضعیفان جامعه #رحمت آورند، خداوند هم رحمتش را فرو خواهد ریخت و در این سختی یاری‌مان خواهد کرد و نیک حالی باز خواهد گشت، بلکه این مشکل برایمان عملا تبدیل به نعمت خواهد شد و باعث نتایج مثبتی می‌شود، و نهایتا تهدید به فرصت تبدیل خواهد گشت.

✳️ البته این راه حل ویژه ایران هم نیست، بلکه مطابق روایات اگر گروه و ملت غیرمسلمان و #گنهکار هم #پیوندهای_اجتماعی را محکم کنند و صله رحم نمایند و به هم نیکی ورزند و افراد توانمند سعی کنند مشکلات افراد ضعیف را برطرف کنند، شهر و کشورشان #آباد و عمرشان طولانی می‌شود و رزق‌شان افزوده می‌گردد؛ و در مقابل قطع رحم و سوگند دروغ، شهرها را ویران می‌کند و خانه ها را خالی از سکنه می‌نماید و رحمت الهی از آنها رخت بر می‌بندد. (کافی، من لا یحضره الفقیه، زهد، ثواب الاعمال، خصال، معانی الاخبار)

🖋 حجت الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#صله_رحم
#پیوندهای_اجتماعی
#سنت_های_اجتماعی_خداوند