شرایط امروز دنیا، تغییرات گسترده‌ای را در زیست جمعی و فردی ما رقم زده. از تحصیل تا کار و از مناسک دینی تا ارتباطات اجتماعی، گویی لباسی نو به تن کرده اند. در چنین شرایطی، #همدلی و مهربانی، و #همبستگی و #ایثارِ متکی به فرهنگِ غنیِ اسلامی-ایرانی‌مان صحنه های امید بخش فراوانی را خلق کرده است، حتی اندک تصاویر و اخباری که مجال بازتاب بین المللی یافته اند، برای بینندگان و ناظران جهانی جذاب هستند. همه‌گیری جهانی اخیر، در کنار همه ناراحتی‌ها و آسیب‌ها و گاه مصیبت ها، فرصتی بی نظیر برای خدمت به خلق و هم نوع گشوده است. وقتی مهم ترین مسائل شرایط فعلی را در ذهن‌ مرور کنیم، پی میبریم فرصت خدمت و کمک عمومی و مردمی در سه میدان پدید آمده است :

١. عرصه بهداشت و سلامت : در این عرصه با اولویت، نخست در کنار کادر مجاهد درمانی و سلامت کشور، گروه های مردمی زیادی، به خصوص جوانان طلبه و دانشجو، را می‌یابیم که گاه به عنوان نیروی درمانی عمومی با دوره های آموزشی کوتاه یا نیرو های خدماتی بیمارستان ها، به کمک کادر درمانی شتافتند یا آنکه با هدف پیشگیری، به ضد عفونی معابر و اماکن عمومی پرداختند. یا گروه دیگر اعم از افراد و کار و کسب ها، تولید اقلام بهداشتی ممکن را در مقیاس کوچک و بزرگ پیش بردند و عملا کار پشتیبانی را برعهده دارند.
نمیخواهم بگویم خلأهایی در این عرصه نیست اما، به نسبت دو عرصه دیگر نیروها و انرژی‌ها معطوف به این میدان شده که به حق هم هست.

٢. عرصه رسانه‌ای و فرهنگی : از یکسو مدیریت افکار و آرامش بخشی و جلوگیری از آلوده سازی روحی با اخبار دروغ و ناصحیح و عمدتا سیاه نما و نا امید کننده و از سوی دیگر خلأ برنامه های فرهنگی مناسب این ایام و نیاز های معنوی آنها، نیازمند حضور پررنگ نخبگانی ست. اگر بخواهم قدری بیشتر توضیح دهم، در شرایطی که انواع مناسک دست جمعی مان از نماز جماعت و اتفاقات پیرامونی مساجد تا هیئات و اردوهای جهادی و یادمان های شهدا و حتی رویدادهای هنری و جشنواره های نوروزی همه و همه تعطیل شده اند و به خصوص در زمانی که مردم به علت سبک زندگی خاص حاکم این روزها شاید به لحاظ روحی قدری کسل باشند و هم نیاز ها و عطش معنوی آنها در تضرع و توسل و مناجات با پروردگار بیشتر، باید ایده های خلاقانه ای جایگزین برنامه های پیشین باشد. 
بگذریم که این نوشته قصد پرداختن به این عرصه را ندارد اما، نیاز های جدی و ضرورت های پاسخ گفته نشده ای حول این محور وجود دارد که ان شاءالله ذی صلاحان و اهل آن (که اخیرا شنیده ام، همتی کرده اند و کارهایی آغاز شده) به آن خواهند پرداخت. (ادامه در فرسته بعدی ...)


🖋 #صادق_فکری | مسئول هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#جهاد
#همیاری_اقتصادی