تاملاتی پیرامون کار و کسب اسلامی

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

چرا باید به اقوامم کمک کنم تا زمین نخورند؟

✅ در روایات ما به صله رحم و رسیدگی به خویشان بسیار تاکید شده است، و برای آن پاداش‌های فروان آخرتی و آثار متعدد غیبی در دنیا شمرده شده است: از افزایش رزق تا افزایش طول عمر و دفع مرگ بد، تا افزایش نسل و رفع نازایی، تا شرافت و عزت؛ که به این مسأله در نوشته‌های پیشین پرداخته شد.

💎 اما در روایتی، امیر المؤمنین ع تحلیلی دنیایی از توجه و رسیدگی به فامیل ارائه می‌کند، تا باز ما مردمانِ گرفتار در چارچوب‌های تنگ مادی را به پیوند بیشتر با خویشاوندان‌مان تشویق کند. ایشان می‌فرماید: 

🔹 «شخص هر چقدر هم ثروت و قدرت داشته باشد، هرگز نباید از فامیلش روی بگرداند و از مدارا با ایشان و احترام و حمایت آنان فروگذاری نماید، و هیچ کس -هر قدر هم پولدار باشد- بی‌نیاز از خویشاوندانش نیست که به او محبت کنند و او را گرامی بدارند و با دست و زبانشان از او دفاع کنند. کسانِ شخص از همه به او نزدیک‌ترند و از همه بیشتر و محکم‌تر دورِ او را می‌گیرند و پشت سرش از او پشیبانی می‌نمایند؛ و اگر روزی سختی و پیشامد ناگواری برایش رخ دهد، از بیگانگان بر او مهربان‌تر و دلسوزترند و بهتر از دیگران اضطراب و ناراحتی‌اش را می‌زدایند و پراکندگی و گرفتاری‌اش را برطرف می‌کنند.

🔹 هر کس با اقوامش دوستی خالصانه داشته باشد و وقتی توانایی دارد به خاطر خدا دستِ نیکی به سوی آنها بگشاید، خداوند آنچه خرج کرده را در دنیا به او باز می‌گرداند و پاداش آخرتی‌اش را دوچندان می‌سازد؛ و نام نیکى که خداوند در میان مردم از انسان به جا می‌گذارد، بهتر از ثروتى است که آن را دیگران به ارث می برند.

🔹 مبادا اگر یکی از شماها دارا و ثروتمند بود تکبر و بزرگی نماید و از اقوامش دوری گزیند، و مبادا کسی از برادر ندار و فقیرش کناره گیرد؛ و مبادا کسی غفلت/دریغ ورزد از اینکه به خویشاوندش -وقتی دستش تنگ شد- احسان نماید و مشکلش را حل کند با مالی که اگر آنرا نگه دارد سودش ندهد و اگر آنرا هزینه کند زیانش نرساند.

🔹 هر کس دست از یاری خویشاوندانش بردارد، یک دست از آنها باز داشته، ولی دست‌های فراوانی را از یاری خویش باز داشته است؛ و هر کس [نسبت به اقوام و دوستان] نرمخو و مردم‌دار باشد، همیشه از آنها محبت و دوستی می‌بیند.» (کافی، زهد، نهج البلاغه)


🌿 بیاییم از تشویق‌های مولای متقیان ع -که با بیان‌های مختلف و ذکر دلایل گوناگون اشخاص مالدار را به دستگیری از اقوام خود ترغیب نموده‌است- اثر بپذیریم، و نگذاریم کسی در فامیل‌مان زمین بخورد، به ویژه در این دوره #کرونا.

🖋  حجت‌الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#کاسب_تنها_نیست
#صله_رحم
#رسیدگی_به_خویشان
#پیوند_اجتماعی
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

کسب و کار اسلامی به چه معناست؟

وقتی صحبت از کسب‌وکار اسلامی می‌کنیم، اولین سؤالی که ذهن را درگیر می‌کند این است که 
❓کسب‌وکار اسلامی به چه معناست؟ 
❓به چه کسب‌وکاری اسلامی می‌گویند؟
❓معیار تمایزدهنده بین کسب‌وکار اسلامی و غیر اسلامی چیست؟ 

🔸️قصد دارم به صورت مختصر به پاسخ این سؤال بپردازم.

☘️ بر مبنای قرآن کل زندگی اجتماعی و تاریخ بشریت در بستر تقابل و جنگ حق و باطل شکل می‌گیرد. همواره در طول تاریخ جبهه‌ی حق به رهبری انبیاء و اولیاء الهی در برابر جبهه‌ی باطل به رهبری شیاطین و طواغیت در حال مبارزه بوده‌اند. این مبارزه از نبرد تن‌به‌تن حضرت آدم و ابلیس شروع شد و امروز نیز تحلیل ما از صحنه این است که دوگانه‌ی اسلام و استکبار به رهبری ایران و در امتداد آن جبهه‌ی مقاومت از یک طرف و آمریکا و صهیونیسم جهانی در طرف دیگر، در ادامه‌‎ همان مبارزه‌ی تاریخی حق و باطل در بالاترین سطح مبارزه، یعنی جنگ تمدنی در حال نبرد هستند. این مبارزه فقط محدود به عرصه‌ی نظامی نیست، بلکه تمام عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز نقش مهمی در پیروزی یا شکست دو جبهه‌ی حق و باطل ایفا می‌کنند.
امروز بزرگترین هدف جبهه‌ی حق از این جنگ، بسط توحید و اقامه‌‌‎ دین در عالم با شکست تمدن باطل غربی و برپایی #تمدن_نوین_اسلامی است.

☘️ عرصه‌ی کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در این نبرد تمدنی ایفا می‌کند، چراکه علاوه بر تأثیرات فراوانی که بر قدرت اقتصادی کشورها دارد، بر عرصه‌ی سیاست و فرهنگ و...نیز بسیار تأثیر گذار است. امروزه تأثیر کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ در قدرت نرم آمریکا بر کسی پوشیده نیست. حال با این مقدمه به تعریف کسب‌وکار اسلامی می‌پردازیم.

☘️با توجه به مقدمه‌ی بالا، کسب‌و‌کاری اسلامی است که اولا در چهارچوب قوانین و احکام اسلامی بوده و ثانیا در خدمت اهداف اسلامی قرار بگیرد. اسلامی بودن کسب‌وکار اصطلاحاً یک مفهوم متواطی نیست بلکه تشکیکی بوده و یک طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. یعنی مثلاً می‌توان گفت این کسب‌وکار اسلامی‌تر از کسب‌وکار دیگر است یا می‌توان گفت این کسب‌وکار با رعایت این نکات اسلامی‌تر می‌شود. مانند درجات ایمان در یک فرد که حداقلی دارد که به او مؤمن می‌گویند و هر چه بیشتر در مسیر ایمان قدم بردارد، بهره‌ی او از ایمان نیز بیشتر می‌شود.
حال این سؤال❓ ایجاد می‌شود که این طیف از کجا شروع می‌شود؟ 
با توجه به اینکه مبنای مشروعیت در دستگاه فکری ما احکام و قوانین اسلام است، هر کسب‌وکار حلالی که با رعایت موازین شرعی در جامعه‌ی اسلامی به رفع یکی از نیازهای جامعه می پردازد، بدون در نظر گرفتن هیچ معیار دیگری یک کسب‌وکار اسلامی است. حال هرچقدر آن کسب‌وکار بیشتر در راستای اقامه‌‌‌‌‎ی دین و بسط توحید در عالم بوده و جبهه‌ی حق را در مبارزه با باطل یاری کند، آن کسب‌وکار اسلامی‌تر می‎شود. ما اینجا حدنصاب اسلامی شدن کسب‌وکارها را رعایت واجبات و محرمات در آن کسب‌وکار دانستیم و بعد از آن هر چه میزان یاری آن کسب‌و‌‌کار به جبهه‌ی حق و اقامه‎ی دین بیشتر باشد، آن کسب‌و‌کار اسلامی‌تر بوده و در نتیجه از این منظر ارزشمندتر می شود.

⏮ به امید خدا در این‌باره بیشتر خواهم نوشت...

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#چیستی_کاروکسب_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

در ماه مهمانی خدا، به زیردستان رسیدگی کنیم...

🗯 رسول خدا ص روزی بر منبر رفت و در خطبه‌ای فرمود: ماه رمضان با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورده، ماهی که بهترین ماه هاست و در آن به مهمانی خدا دعوت شده اید...

📿 ایشان پس از توصیه به افزایش نماز و قرآن و عبادت، فرمودند: 

💸 در این ماه به فقیران #صدقه دهید، و بزرگترها را احترام کنید و به کوچکترها رحم کنید، و #صله_رحم نمایید، و بر #یتیمانِ مردم مهربانی ورزید تا بعد از شما با یتیمان‌تان مهربانی ورزند...

🍽 ای مردم، کسی که در این ماه، روزه‌داری را برای افطاری #اطعام کند، نزد خدا مانند آزاد کردن برده‌ای است و باعث آمرزش گناهان گذشته است. برخی گفتند همه ما توانایی [مالی] این کار را نداریم، حضرت ص فرمودند: خود را از آتش در امان بدارید و لو با دانه‌ای خرما یا جرعه‌ای آب (و خدا این اجر را به کسی که دارا نیست و در حد خودش می‌بخشد هم می‌دهد)

🥰 ای مردم، هر کس در این ماه اخلاقش را خوش کند، راحت از پل صراط خواهد گذشت در روزی که گام‌ها می‌لغزد؛
💪 و هر کس به خدمتکار و #زیردستش آسان بگیرد و کارش را سبک‌تر کند، خداوند حسابش را آسان رسیدگی می‌کند؛
😇 و هر کس شرّش را از دیگران باز بدارد، خداوند در روز قیامت غضبش را از او باز می‌دارد؛
🙏 و هر کس یتیمی را گرامی بدارد، خداوند روز قیامت او را گرامی خواهد داشت؛
👥 و هر کس با فامیلش پیوند برقرار کند و به آنها رسیدگی نماید، خداوند در روز قیامت رحمتش را به او می‌رساند، و هر کس قطع رحم کند خداوند رحمتش را از او قطع خواهد کرد.

📚 عیون اخبار الرضا ع، امالی صدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، اقبال الاعمال، روضة الواعظین، جنة الأمان.

🏁🏁🏁

🌧 بیاییم برای رعایت عظمت این ماه و برای جلب رحمت الهی، در این ماه به فقرا و افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست رسیدگی کنیم، و در طرح‌های #رزمایش_همدلی برای تهیه ارزاق تهیدستان مشارکت کنیم.
💝 بیاییم در این ماه، هر چقدر از دستمان بر می‌آید در نیکی به خویشاوندان‌مان و حل مشکلات آنها تلاش کنیم.
⚖️ بیاییم برای اینکه خدا با ما در دنیا و آخرت آسان بگیرد، در این ماه به زیردستمان آسان بگیریم، و کارشان را سبک‌تر کنیم. اگر رئیس شرکتی هستیم به کارمندان‌تان آسان‌تر بگیریم، و اگر افرادی کارهای خدماتی برایمان انجام می‌دهند در این ماه کارشان را سبک کنیم. 

🕋 بیاییم در این ماه، در مهمانیِ خدا شرکت کنیم...


🖋 حجت‌الاسلام #علی_سراج | دانش‌آموخته دانشگاه شریف و طلبه حوزه علمیه مشکات

#پیوندهای_اجتماعی
#رسیدگی_به_زیردست
#جلب_رحمت_الهی
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

انقلاب صنعتی سه و نیم!

یکی از ویژگی‌های دنیای امروز ما ابهام است. بدین معنی که هیچ‌چیز ثابت و مشخصی در این دنیا وجود ندارد و عامل ابهام چیزی نیست جز تغییر. یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که از این شرایط تغییر می‌پذیرد عرصه کسب‌وکار است و این اهمیت هنگامی‌که به تأثیر کسب‌وکار در سبک زندگی بشر توجه کنیم؛ دوچندان می‌شود.
تغییر در کسب‌وکارها چیز جدیدی نیست، شاید اولین آن انقلاب صنعتی اول بود که ماشین بخار زندگی روستایی را بخار کرد و زندگی مه‌گرفته شهری را رقم زد. در انقلاب دوم برق شوک بزرگی به دنیا وارد کرد و همراه با صنعت نفت و فولاد بازهم شاهد دگرگونی اساسی کسب‌وکار و زندگی بشر بودیم و در انقلاب سوم بشر فیزیکی؛ مجازی شد و از دنیای آنالوگ به دیجیتال مهاجرت کرد. تغییر همیشه با زندگی بشر همراه بوده فقط شدت آن کم‌وزیاد شده است و البته در چند دهه گذشته تا به زمان حال به‌صورت تصاعدی تغییرات دنیای کسب‌وکار افزایش پیداکرده است. به‌طور مثال در کشور ما از راه‌اندازی اولین فروشگاه‌های آنلاین تا اوج‌گیری و غالب شدن آن بر فضای جامعه چند سال طول کشید؟ شاید نهایتاً ده سال... در ده سال فضای کسب‌وکارهای فیزیکی به‌شدت متحول شد و شاهد تغییرات گسترده در خرده‌فروشی‌ها بودیم و البته ازاین‌دست مثال‌ها در ایران و جهان بسیار است. علاوه بر این شاهد هستیم که در دهه‌های گذشته شکل جنگ‌های نظامی تغییر کرده و برخی کشورها به طراحی جنگ‌های اقتصادی علی دیگر ملل می‌پردازند که همین جنگ‌ها باعث ایجاد تغییرات فراوانی در کشورهای هدف می‌شود.
علی‌ای‌حال کسب‌وکار اسمش با تغییر گره‌خورده است هرچند این موضوع را صاحبان کسب‌ها کمتر درک کرده‌اند. با نگاه به بیماری که این روزها در کشور شایع شده این موضوع کاملاً قابل‌مشاهده است. یک ویروس ناشناخته باقدرت شیوع بالا و در حدود ۶-۷ درصد کشته که به‌شدت همه کشورها را درگیر خود کرده است و حاصل آن برای کشور ما قرنطینه مردم، تعطیلی اجباری کسب‌وکارها و بسیاری از ادارات، منع رفت‌وآمد و... بوده است. به این‌ها اضافه کنید تبعات اجتماعی آن من‌جمله ترس مردم، بی‌اعتمادی به بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل موارد بهداشتی و... .در این شرایط بسیاری از کسب‌ها با رکود کامل و حتی تعطیلی مواجه شدند و اوضاع به‌گونه‌ای است که انگار راهی جز چشم دوختن به آسمان (بدون هیچ تلاش و اقدامی) نیست! و در این میان پویش‌های نجات و ابن السبیل‌های کسب‌وکار راه میافتد. (که البته بسیار پسندیده است)
 تغییری رخ‌داده و اکثریت آماده این تغییر نیستند. در همین اوضاع برخی دست به خلاقیت زدند و سعی کردند خودشان را با شرایط وقف دهند. رستورانی که غذای نیمه آماده عرضه می‌کند، آرایشگری که آرایشگری ساده را از راه شبکه‌های اجتماعی آموزش می‌دهد، مربی ورزشی که برنامه ورزشی آنلاین ارائه می‌دهد، معلمی که با وبینار کلاس‌های خود را ادامه می‌دهد و بسیاری دیگر از این موارد... و بسیاری هم هنوز در قرنطینه‌اند و کسبشان در حال خاک خوردن!

سؤالی که مطرح می‌شود این است که دو احتمال در مورد این ویروس وجود دارد، اول اینکه تا مدت‌های زیادی با آن دست‌به‌گریبان باشیم و احتمال دوم اینکه در سریع‌ترین زمان خطر آن رفع شود. در حالت اول تکلیف کسب‌وکارهای تعطیل‌شده یا گرفتار رکود چیست؟ تا کی می‌توانند با این وضع ادامه دهند؟ و در حالت دوم، اگر بازهم مشکلی مشابه در دنیا پدیدار شده چه؟ اگر بازهم بیماری دیگر یا شرایط مشابه و غیرمشابه پیش آمد چه می‌کنیم؟ آیا بازهم بی‌دفاع می‌رویم گوشه رینگ یا برای آن برنامه‌ای داریم؟ این نکته را هم اضافه کنید که این ویروس احتمالاً ساخته دست بشر است و ما با یک شرایط طبیعی روبرو نیستیم بلکه شرایطی جنگی را تجربه می‌کنیم. پس حتماً حجم سرعت تغییرات و سختی آن‌ها بیشتر خواهد بود.
نتیجه‌ای جز این نمی‌توان گرفت که اگر کسب‌وکاری خود را برای هرگونه شرایط جدید و تغییری آماده نکند قطعاً با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد. مثلاً کسانی که بسترهای ارتباطی آنلاین و قوی با مشتری شکل داده بودند در این شرایط تا حد بسیار بالایی واکسینه شدند.
تغییر...ابهام...بقا/ نابودی، راهی جز این نیست.

سؤال: جای خالی را با کلمه مناسب پرکنید:

... یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

🖋 #علی_فرحزادی | عضو «تیم محتوایی» مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت

#کرونا
#تغییر
#ابهام
#کسب_و_کار
#انقلاب_صنعتی
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

کار و کسب اسلامی؟ واقعا "اسلامی"؟!

 کار و کسب اسلامی؟ واقعا "اسلامی"؟!

❓ اخیرا پرسشی از سوی برادران عزیزم و مخاطبین محترم این کانال (کار و کسب اسلامی) مطرح می‌شود که : "آیا این مطالب و نوشته‌های ارسالی فعلی، واقعا از کار و کسب مد نظر دین حکایت می‌کند؟ یعنی شما در حال نشر نظر اسلام در زمینه کار و کسب هستید؟" به مناسبت این پرسش مهم، که احتمالا سوال خیلی از دوستان هم هست، بنا دارم چند جمله‌ای را با شما در میان بگذارم. حقیقت این است که این سوال پیش‌تر، مسئله‌ای مهم و چالشی برای اعضای تحریریه کانال کار و کسب اسلامی هم بوده‌است. مردد بودیم که در عنوان این حرکت "اسلام" یا "اسلامی" را بیاوریم یا نه؟ 

🔰 اصلی‌ترین نکته به نظرمان شروع کردن و به پا خواستن بود، ساکن نبودن و نشسته نماندن. بضاعت کنونی ما حتما بسیار کم است، اما آنچه دورنما و هدف به ما نشان می‌دهد، عظیم و مهم است. نیاز و خلائی بزرگ که همین امروز هم آسیب‌های جدی از آن می‌بینیم.‌ ترکیب این دو، یعنی از یکسو هدف مهم و از سوی دیگر خلأ و مجال برای حرکت، به قدر وسع و توان برای هر کس مسئولیت‌زاست و وظیفه می‌آورد. گفتیم همین کم را با بقیه به اشتراک بگذاریم. حرکت باید آغاز می‌شد. ما مدعی نیستیم که آنچه الآن می‌گوییم، همان مدل متعالی و صحیحی‌ست که دین برای ما ارمغان می‎آورد و نیک می‌دانیم با یک نظام سازگار و محقق شده‌ی نسبی بسیار فاصله داریم. اما پویندگی و حرکت و تلاش رکن اصلی‌ است و الا گندیدن یا خالی ماندن میدان در انتظار ماست.

🏁 با این تفاصیل صفت "اسلامی" و به طور کلی "کار و کسب اسلامی" بیش از آن که حاکی از آنچه الآن هستیم و آنچه امروز می‌گوییم باشد، آن چیزی‌ست که می‌خواهیم به آن برسیم و آن گونه عمل کنیم. صفت اسلامی و اصرار بر آن و پذیرفتن تمام چالش‌های ضمنی این اقدام هم بدان جهت است که قله را گم نکنیم و مسیر را اشتباه نرویم. بدانیم قرار است در نهایت به تحقق کسب و کار الهی یعنی کسب و کار حقیقی و صحیح و متناسب با حقیقت وجودی انسان برسیم.

🌍 تلقی‌مان این است که در این راه تضارب اندیشه‌ها، راه حل درست و پرسرعتِ پیش‌رفتن است. "کار و کسب اسلامی" از ابتدا هم قرار بود بستری باشد برای این هم‌اندیشی. درست است که شروع آن، با همین چند نفر بود، اما در ادامه نیاز به یک نهضت گسترده و حرکت جمعی و عمومی داریم. شایسته است همه اندیشمندان و صاحب‌نظران وارد گود شوند و قلم بزنند و گفت‌وگو کنند و عمل کنند و کار و کسب اسلامی اقلا در ادعا می‌خواهد این بستر را مهیا و آماده کند. چنین می‌اندیشیم که به طور طبیعی اندیشه‌های صحیح و عمیق چکش‌کاری می‌شوند و اوج می‌گیرند و افکار غلط یا سطحی کنار زده می‌شوند و ما گام به گام به زیست اخلاقی‌تر، متدینانه‌تر و مؤمنانه‌تر در عرصه کار و کسب نزدیک‌تر خواهیم شد.

🖋 #صادق_فکری | مسئول هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#چیستی_کاروکسب_اسلامی
#قیام
#تحقق_دین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

میدون، عصر جدید کسب و کارها در صدا و سیما

💥 امروزه رسانه‌ها برای عموم مردم دنیا وسیله‌ای سرگرم‌کننده و برای #زرسالاران_اقتدارطلب نیز وسیله‌ای برای مدیریت ذهن‌ها و دل‌ها در جهت منافعشان تعریف می‌شود. در این نگاه از سینما گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ی ملی، زمانی نقش خود را خوب ایفا می‌کنند که بتوانند با ایجاد #غفلت در مردم یک ❌ #باشگاه_سرگرمی جذاب باشند.
اما همین رسانه در #مکتب_امام_خمینی_ره تعریفی بلند و راقی دارد. ایشان صداوسیما را که مهم‌ترین رسانه‌ی زمانشان بود، ✅ #دانشگاه_عمومی نامید. این تعبیر یعنی رسانه ملی اولاً باید دانشگاه باشد و دانشگاه از نگاه ایشان مبدأ همه تحولات جامعه بوده و محلی برای تعلیم و تربیت انسانی است که باید ظرفیت به دوش گرفتن بار سنگین انقلاب در او ایجاد شود. همچنین باید عمومی باشد، به این معنا که همه‌ی عرض جغرافیایی وسیع کشور را با وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف پوشش داده و نقش دانشگاه بودن خود را برای همه‌ی اقشار جامعه از کودکان تا کهن‌سالان و از کم‌سواد تا اساتید دانشگاه و علما، به خوبی ایفا کند. در جای خود باید به این سؤال پاسخ داد که صدا و سیما در مجموع به کدام یک بیشتر نزدیک است.

💢 دانشگاه عمومی یا باشگاه سرگرمی؟ 💢

اما در این مطلب سعی داریم با این نگاه به تحلیل #برنامه_میدون که با موضوع کسب و کار از شبکه‌ی سه پخش می‌شود، بپردازم که این برنامه به کدام یک از دو سر این طیف نزدیک‌تر است.
این نکته را هم باید تذکر بدهم که هر چند بخش مهمی از تأثیرگذاری رسانه‌ها به کیفیت ساخت و رعایت نکات فنی برمی‌گردد، اما در این مقاله قصد دارم بیشتر از جنبه محتوایی این برنامه را مورد نقد و بررسی قرار بدهم.

👌 برنامه میدون ویژگی‌هایی دارد که آن را در مجموع به یک برنامه خوب و قابل قبول در منظومه کلی اندیشه‌ی دانشگاه عمومی تبدیل می‌کند: (دو نکته‌ی اول به جنبه‌ی دانشگاه بودن آن و دو نکته دوم به جنبه عمومی بودن آن اشاره دارد)

🔸 ۱. در این شرایط بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا ظرفیت‌های نهفته طبیعی و انسانی کشور ما معرفی‌شده تا بتوان از این امکانات در راستای پیشرفت کشور و عبور از مشکلات اقتصادی بهره برد. برنامه‌ی میدون با نمایش دادن برخی کسب‌وکارهایی که با خلاقیت و تلاش فراوان توانسته‌اند ارزش‌آفرینی تازه‌ای داشته باشند، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های نهفته‌ی کشور برای پیشرفت اقتصاد و عرصه کسب‌وکار استفاده کرد. 
🔸 ۲. ترویج فرهنگ کار کردن و معرفی کسب‌وکارها به عنوان یک نهاد با ارزش یکی از تأثیرات خوب این برنامه است.
🔸️ ۳. دسته‌ای از کسب‌وکارها تمام ویژگی‌های یک کسب‌وکار تراز را دارند اما به علت نداشتن امکانات کافی برای معرفی و تبلیغ خود، کمتر فرصت جذب مشتری در سطح کشور و جذب سرمایه را پیدا می‌کنند. برنامه میدون فرصتی رایگان در اختیار کسب‌وکارها در یکی از پربازدیدترین شبکه‌های سیما قرار می‌دهد و این فرصت را فراهم می‌کند تا برنده‌ی وامی باشند که می‌تواند کسب‌وکارشان را رشد فزاینده دهد.
🔸️ ۴. نمایشی کردن معرفی کسب و کارها سبب جذابیت بیشتر برنامه شده و همین سبب می‌شود تا مخاطبین بیشتری جذب برنامه شوند و در نتیجه تأثیرگذاری فرهنگی آن بیشتر شود. این نکته در مقایسه با برخی برنامه‌های مشابه خشک و بی روحی که از شبکه‌هایی مانند شبکه ایران کالا پخش می‌شود، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#برنامه_میدون
#دانشگاه_عمومی
#باشگاه_سرگرمی
#مکتب_امام

✅ کانال کار و کسب اسلامی
🆔️ @islamic_business_ir

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

انفاق هوشمند

📌 انفاق هوشمند

خاطرم هست اولین بار معنای "نفق" و داستان موش صحرایی (مشاهده داستان) را از معلم عربی سال دوم دبیرستان‌ شنیدم. بعدها دقیق‌تر خواندم که #انفاق یعنی پر کردن خلأهای جامعه اسلامی (مشاهده مطلب) ، یعنی هزینه کردن با هر آن‌چه داری. گاهی پول، گاهی زمان، گاهی آبرو و گاهی ذهن. برادر عزیزم، جناب نصیری‌کیا، در همین وبلاگ از انفاق گفته بود (مشاهده مقاله) . این نوشته ادامه و امتداد همان بحث است.

🗓 پیش‌تر (مشاهده مقاله)  از لزوم #مجاهدت در عرصه اقتصادی دوران کرونا و پساکرونا گفتم. جریانی کم و بیش راه افتاده بود اما با اشاره رهبر (مشاهده فرمایش معظم له)، این حرکت، فراگیر و بسیار گسترده‌تر شد. اطرافم گروه‌ها و اشخاص زیادی را می‌بینم که این روزها که برای تامین ارزاق نیازمندان پول جمع می‌کنند. مشارکت و رقم‌ها هم بالاست، أدام الله توفیقهم، خدا خیرشان بدهد. یکی از راه‌های انفاق همین است. اما آیا با منحصر شدن انفاق به این روش، از برخی مشکلات بنیادین‌تر و عمیق‌تر -که انفاق ظرفیت گره‌گشایی از آن‌ها را هم دارد-  غافل نشده‌ایم؟

💡اگر معنای انفاق را آن‌چه بیان شد در نظر بگیریم، در دلِ خودِ انفاق باید فرآیندی #هوشمندانه اتفاق بیفتد. یعنی برای رفع خلأها، هر کس به قدر ظرفیت خود، باید عمل به وظیفه کند. در این میان حتما جامعه نخبگانی مسئولیت طراحی‌های پیچیده‌تر و سازوکارهای هوشمند انفاق را بر عهده دارد، تا این سیل #همیاری و #اراده‌های_خیر به نقطه دقیق اصابت کند و اثر گسترده‌تری بگذارد. پرسش اساسی این است که با جهت‌دهی مناسب به این انرژی عظیم مردمی، می‌توان گامی در جهت ترمیم یا افزایش تاب‌آوری اقتصاد برداشت؟

🔐 حرکتِ واقعی به سمتِ ریشه‌کنیِ فقر، تنها با توزیعِ ارزاق در برهه‌های مختلف، ولو در ابعادِ گسترده، میسر نیست -شاید خواندن تجربه‌نگاری‌های کتاب اقتصاد فقیر (مشاهده کتاب) ، در خصوص پیچیدگیِ راه‌حل‌هایِ فقرزدایی، دید خوبی به شما بدهد.- البته این نوشته حتما در صدد نفی این گونه انفاق‌ها نیست و به نظر نگارنده حتما باید به قوت ادامه پیدا کند. توصیه به صدقه مستقیم و رفع نیازهای آنیِ اولیه در دین اسلام کثیر و روشن است و حتما در دایره خود موثرند. اما لازم است در انفاق به یک روش خاص (مثلا توزیع ارزاق) اکتفا نکنیم و روش‌های نو و خلاقانه‌ی دیگر را هم، دنبال کنیم. 

❓ مثلا کسانی که اخیرا بیکار شده‌اند، با توجه به #آبرومندی و حیاء‌شان، احتمالا #شناسایی سخت‌تری دارند. آیا نیاز به خرج کردن از ذهن و وقت برای طراحی سازوکارهای شناسایی کاراتر که صدقات بهتر توزیع بشوند، نداریم؟ آیا ممکن است، مدیران کار و کسب‌هایی که نیروهای‌شان را تعدیل کرده‌اند اطلاعات آن‌ها را با شرح مختصر وضعیت و نیاز در جایی ثبت کنند و صحت نیازمندی این افراد احراز شود؟ و مردم بدون آن که مستقیما آن‌ها را بشناسند به آن‌ها کمک کنند؟ هم مالی و مقطعی، و هم حتی در کمک به یافتن شغلی نو. یا به نظرتان امکان پذیر است که برخی کار و کسب‌های کوچک و محلی که در حال ورشسکستگی هستند با قرض‌های مردمی -که سهل الوصول‌تر از وام‌هایِ کندِ دولتی‌اند- احیا شوند؟ همان مسئله #فرآیندهای_مردمی، توأمان با وظیفه حاکمیت. این‌ مثال‌ها، صرفا چند پرسش و ایده خام‌اند تا نشان دهند به این #راه‌کارها و طراحی‌ها در لایه‌های مختلف کار و کسبی مردمی و محلی تا سطح مکمل سیاست‌گذاری و اقدامات حاکمیتی نیاز داریم. 

✅ آنچه در مجموع روشن است اراده جدی و پرقدرت مردم بر انفاق و #همیاری_اقتصادی‌ است. وظیفه نخبگان تلاش برای دستیابی به ایده‌های نو و سازوکارهای مناسب برای هوشمندسازی انفاق، این راه‌حلِ راهبردیِ اقتصادیِ اسلام، است. چه بسا با اطمینان‌بخشی به مردم در اثرگذاری بیشتر این راه‌حل‌ها و تبیین و شفاف کردن آن‌ها شاهد مشارکت‌های افزون‌تر مردمی در این حرکت گسترده باشیم.


🖋 #صادق_فکری | مسئول هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#انفاق_هوشمند
#مواسات
#رزمایش_همدلی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

ذاتی و عرضی کار و کسب اسلامی

کار و کسب اسلامی از سه مفهوم کار و کسب و اسلام تشکیل شده است. در نگاه اولیه ذاتی کار و کسب اسلامی هر یک از این کلمات است یعنی اگر کسب باشد ولی کار و اسلام نباشد یا کار باشد ولی کسب و اسلام نباشد یا بر عکس، در این صورت دیگر کار و کسب اسلامی نخواهیم داشت ولی به نظرم ذاتی کار و کسب اسلامی فراتر از این موارد است زیرا هر امری که اضافه به اسلام شود می بایست برای عملی شدن هدایت های اسلام، اقدامی انجام دهد. لذا نمی توان ادعا کرد که عرصه ای مانند کار و کسب یا رسانه و یا ... اسلامی است ولی برای برنامه های عملی اسلام، اقدامی انجام نمی دهد. 
من کار و کسب اسلامی را مندمج در مفهوم اسلامی بودن آن می دانم. کار و کسبی اسلامی است که بتواند اسلام را به معنای واقعیش محقق کند. یعنی کار و کسب خودش هیچگونه اصالتی ندارد. اگر کار و کسبی پیدا کردید که در آن عقود شرعی و آداب اخلاقی رعایت شود اما در محقق کردن اسلام، فعالیتی انجام ندهد، این کار و کسب، ظاهرا اسلامی است. همچنین اگر کار و کسبی به خاطر پرداختن به ذاتی کار و کسب اسلامی، یعنی محقق کردن اسلام در جامعه، قدم بردارد ولی به خاطر تزاحمات نتواند تمام عقود شرعی و آداب اخلاقی را در کار و کسب رعایت کند، می توان ادعا کرد کار و کسب او واقعا اسلامی است؛ اگر چه ظاهری اسلامی نداشته باشد. 
لازم است تذکر داده شود، هر کار و کسبی که دغدغه اسلامی بودن دارد می بایست ماموریت ویژه ای برای تحقق اسلام، تعریف کند و اگر این کار را نکند دل خودش را باید به عرضیات کار و کسب اسلامی خوش کند.

🖋 #سید_حجت_شریعتمداری | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#چیستی_کاروکسب_اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

ورود خیریه‌ها به عرصه‌ی کار و کسب ۳

در مطالب قبل اشاره شد که خیریه‌ها به واسطه پشتوانه‌ی #مردمی و رنگ و بوی #معنویت در فعالیت‌هایشان، یک نهاد قدرتمند و تأثیرگذار اجتماعی هستند. سپس به یکی از نحوه‌های تعامل خیریه‌ها با عرصه کسب‌وکار نیز اشاره شد که خلاصه آن تمرکز فعالیت خیریه‌ها بر موضوعات مرتبط با عرصه‌ی کسب‌وکار بود. مانند #وقف یک کارخانه برای اشتغال محرومان، #مشاوره‌ی_تخصصی_رایگان به کسب‌وکار کوچک و...
حال می‌خواهیم به یکی دیگر از نحوه‌های تعامل خیریه و کسب‌وکار بپردازیم.

✅ ۲.خیریه‌های کوچک بین اهالی یک کسب‌وکار

▫️ وقتی صحبت از خیریه می‌شود ذهن برخی به سمت خیریه‌های بزرگی مانند محک می‌رود که به صورت تمام‌وقت و با گردش مالی زیاد مشغول فعالیت هستند. در صورتی که هم‌اکنون نیز خیریه‌های کوچکی وجود دارد که با وقت گذاشتن محدود خیرین آن و سرمایه‌های کم، گره‌های بزرگ باز می‌کنند. از آنجایی کارکنان یک شرکت یا اهالی یک صنف در بازار با هم مأنوس بوده و ساعت‌های زیادی در کنار هم هستند و دغدغه‌های مشترک زیادی نیز دارند، یکی از بهترین گروه‌ها برای راه‌اندازی این #خیریه‌های_کوچک_محلی هستند.
🔸 فرض کنید در یک شرکت بیست نفر مشغول به کار بوده و هر نفر ماهی ۵۰ هزار تومان از حقوقشان را به خیریه‌ی شرکت کمک می‌کند. ماهی یک میلیون تومان می‌تواند بسیاری از مشکلات یک خانواده ضعیف را برطرف کند. حال هرچه تعداد کارکنان یک شرکت بیشتر بوده و کمک ماهیانه آنها نیز به خیریه بیشتر باشد، این خیریه می‌تواند فعالیت های گسترده‌تری داشته و گره‌های بزرگ‌تری را باز کند.
✳️ راه حل اجرایی ایجاد این خیریه‌ها هم این است که یک یا دو نفر از اعضای شرکت پیش‌قدم شده و جمع‌آوری و رساندن آن به دست نیازمندان را بر عهده بگیرد، که در این صورت با توجه به روحیه #انفاق و #همدلی که بین مردم مؤمن ما وجود دارد، حتماً دیگران نیز با او همکاری خواهند کرد و به امید خدا کار پیش خواهد رفت.
✅ فعالیت این #خیریه‌های_کوچک_محلی نه‌تنها به محرومیت‌زدایی از جامعه کمک می‌کند، بلکه طبق معارف دینی ما به زندگی و مال کارکنان شرکت برکت داده و سبب همدلی و نزدیکی قلوب آنها نیز می‌شود.

 ❗️❕❗️به اهالی هنر و رسانه و نخبگان پیشنهاد می‌کنیم که روی فرهنگ‌سازی مفهوم #هر_شرکت_یک_خیریه کار کنند تا این اقدام به یک گفتمان عمومی میان کسب‌و‌کار ها تبدیل شود.

🔹 نکته‌ی پایانی اینکه خیریه‌های کوچکی که در شرکت‌ها شکل‌گرفته‌اند، می‌توانند عرصه فعالیت خیریه خود را تخصص کاری خودشان قرار دهند. جوانان با استعداد زیادی هستند که به علت فقر و محرومیت توانایی شرکت در دوره‌های آموزشی پیشرفته و تهیه‌ی تجهیزات مورد نیاز برای ورود به عرصه‌ی کسب‌وکار را ندارند.
🔅 به عنوان نمونه کارمندان متخصص یک شرکت نرم‌افزاری ۱۰ نفره، که ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان از حقوقشان را نیز به خیریه‌ی شرکت خودشان اختصاص داده‌اند، سالی یک‌بار به‌عنوان #زکات علمشان برای تعدادی از جوانان با استعداد محروم، دوره‌ی رایگان آموزش برنامه نویسی برگزار می‌کنند و با پولی که در صندوق خیریه‌شان ذخیره‌شده آن‌ها را تجهیز کرده تا مشغول به کار شوند.

🖋 #علی_نصیری‌کیا | عضو هسته تحقیقاتی کار و کسب اسلامی

#کاسب_تنها_نیست
#خیریه_کوچک_محلی
#قرض‌الحسنه
#زکات_علم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت

از محسنات این کرونا

🎯 گاهی اوقات برای گفتن نظرات و پیشنهادهای جدید در حوزه‌های متفاوت، هرچقدر هم که بلند فریاد بزنی نه تنها کسی گوش نمی‌کند، بلکه بعضا چوپ پنبه‌ای که در گوششان فرو کرده‌اند را محکمتر هم فشار می‌دهند(تا مطمئن شوند که صدایت را نمی‌شنوند!). تا اینکه زمان طوری پیش می‌رود که به ناچار با شرایطی مواجه شده که تازه می‌فهمند"ای بابا چه اشتباه‌ها که نکردیم".

💎 داستان مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک هم از این هم داستان‌هاست. بگذارید بحث را از اینجا شروع کنم که این برنامه‌ریزی استراتژیک چه ها نکشید از مدیران کوچک و بزرگی که فقط مدیریت استراتژیک‌شان در اسنادِ خوش رنگ و لعاب و البته خاک‌خوردهِ کنجِ اتاقِ مدیریتیِ خوشگلشان دیده می‌شد. عزیزانی که تمام مدیریت استراتژیک‌شان همان نگاه‌های به اصطلاح کلان و دوراندیشانه‌ای است که به زعم خودشان پنج تا ده سال آینده را خط به خط پیش‌بینی و برایشان برنامه‌ریزی می‌کند اما غافل از اینکه بیشتر دارند برنامه‌نویسی استراتژیک می‌کنند تا برنامه‌ریزی استراتژیک .

🔻 جا دارد که این جا از جناب کرونا تشکر کنیم که به بسیاری از مدیران فهماند که مهم‌تر از برنامه‌ریزی استراتژیک، داشتنِ یک فرایند پویای رصد، فکر، آینده‌پژوهی و تصمیم‌گیری به‌هنگام است. ‌فرایندی که اگر همراه با یک برنامه‌ریزی استراتژیک صحیح باشد به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم ها را از دل بدترین شرایط بگیرید . طبیعتاً در این مقال نمی گنجد که تفاوت های گسترده مدیریت استراتژیک کلاسیک را با نگاه های جدیدی مانند تفکر استراتژیک بررسی کنیم اما ما را همین بس که از این جنس حوادث درس بگیریم و استراتژی را در نگاه و تفکرمان پیگیر باشیم نه اسناد. 

پ.ن ۱: یکی از بهترین نمودهایی که تاکنون برای تفکر استراتژیک یافته ام، همین نگاه #وظیفه_محوری است که در عملکرد بسیاری از انقلابیون در مواجهه با کرونا دیده شد.

پ.ن ۲: پیش بینی نگارنده این است که احتمالاً مدیریت در دوران پساکرونا مفاهیمی مانند عدم قطعیت و سناریو پردازی برای آینده را بسیار بیشتر از پیش جدی خواهد گرفت. 

پ.ن ۳: نگارنده به هیچ وجه با برنامه‌ریزی استراتژیک و تبدیل کردن آن به سند مخالف نیست؛ بلکه با نگاه سند‌زده و سطحی به این مقوله مخالف است.

پ.ن ۴: بهتر بود در تمامی این متن به جای استراتژی از واژه راهبرد استفاده می‌شد اما به دلیل مرسوم نبودن این لغت، ترس آن رفت که مفهوم اصلی فهمیده نشود. بابت این موضوع پوزش می‌طلبم.

🖋 #محمد_ناصری‌فر | مدیر ارشد عملیات "مدرسه اسلامی کار و کسب حرکت"

#مدیریت_استراتژیک
#وظیفه_محوری
#عدم_قطعیت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدرسه حرکت